Under påsken i fjor publiserte jeg fire videoer om påskelammet fra 2.Mos.12. Der så vi på alle detaljene omkring jødenes påskelam som jeg anser som et forbilde eller en illustrasjon av Jesus, Guds lam. I dag vil jeg si litt om det store bildet. Et slags «birds eye view». Hva handler egentlig Bibelen om i lys av det store bildet?
FRA 1.MOSEBOK TIL ÅPENBARINGEN
Bibelen begynner med en mann som er skapt i Guds bilde, men som havner i trelldom. Men gjennom Guds frelsesplan – det er frelsen i Kristus – ender Bibelen med en by som kalles «en brud pyntet for sin brudgom, Åp.21:1-4. Mennesket er befridd gjennom Lammet og er blitt en bolig, et folk i full forening med sin Herre og brudgom. Det er befridd gjennom forløsningen. Lammet er nå beskrevet med stor «L» sju ganger i Bibelens to siste kapitler. Målet er frihet gjennom blodet og den fulle forening med Kristus.
SETT I 2.MOSEBOK
Hvordan preger dette store bildet enkeltbøker i Bibelen? Om vi går til 2.Mosebok (Exodus), finner vi Israels folk i trelldom under farao, Egypt konge. Hvordan ender boken? Den ender med 16 kapitler om et befridd folk som samles rundt Guds bolig tabernaklet. Hvordan ble de befridd? De ble forløst gjennom lammets blod. Men målet var at Herren skulle bo i blant dem. Målet var samfunn i Guds bolig.
PROFETEN ESEKIEL
Hva med Esekiel? Denne boken begynner med at Esekiel er fange – i trelldom i Babylon. Men Esekiel får syner om den nye pakt, Esek.36. Gjennom den nye pakt skulle de døde bein bli levende, Esek.37. Det dreier seg ikke om biologisk liv, men fellesskap med Kristus vårt liv. Det ender med Guds tempel og en by. Og byens navn er: «Herren er der», Esek.48:35. Fra trelldom til samfunn med Herren – det er frihet gjennom den nye pakt.
FRA ADAM TIL KRISTUS
Men hvordan berører dette oss? Vi er ikke i Edens hage som Adam. Vi er heller ikke geografisk i Egypt eller Babylon. Men trelldommen inneholder et prinsipp som berører oss alle. Mennesket er i trelldom under sin adamittiske natur. Og veien til frihet går gjennom troen på Jesus. Ved troen på Jesus får vi del i hans død, oppstandelse og opphøyelse på tronen. Vi befris fra et kjødelig sinn (the carnal mind) ved å bli transformert fra den gamle til den nye pakt og fra Adam til Kristus. Dette handler om to typer sinn. Vi blir forvandlet ved fornyelsen av vårt sinn, Rom.12:1-2. Vi er nå sønner, Gal.4:4-6. I utgangspunktet var vi begravd i en verden av synd og kjødelighet – men ved troen på Jesus er vi oppreist til et liv under en åpen himmel. Derfor ser vi dette demonstrert helt begynnelsen av Jesu tjeneste.
- Matt.3:16-17 Da Jesus var blitt døpt, steg han straks opp av vannet. Og se, himmelen åpnet seg for ham, og han så Guds Ånd stige ned som en due og komme over ham. 17 Og se, det lød en røst fra himmelen: Dette er min Sønn, den elskede! I ham har jeg velbehag. FORTSATT GOD PÅSKE!