- Matt 21:5 Si til Sions datter: Se, din konge kommer til deg, saktmodig, ridende på et esel — på trelldyrets fole.
«Se, din konge kommer til deg» er budskapet på Palmesøndag. Dette lille verset og konteksten viser oss flere viktige ting. Jeg nevner dem kort. Jesus ber om et mamma-esel og folen hennes for å ri inn i Jerusalem. Spurgeon kalte dette: «Kongens triumferende inntog». Størstedelen av folket hyllet Jesus og ropte: Hosianna, Davids sønn. Og hele byen kom i bevegelse, v.8-10. Og de spurte hvem er dette? Dette er Jesus fra Nasaret.
Har dette noe å si oss om vår tid? Kan Herren sette hele byen vår i bevegelse? I så fall – hva må til? Hvorfor komme på et mamma-esel og folen?
HAN KOM I FORNEDRELSE
La oss først se hvorfor kongen red inn på et esel og folen. De store kongene i Israel, som kong Salomo, innførte førsteklasses hester fra Egypt, 1.Kong.10:28. Det var fordi konger på den tiden var forbundet med pump og prakt. Men Israel forventet ikke en konge i fornedrelse som kom på et esel, til tross for at det var profetert. Jødene forventet en stor Messias som skulle befri dem fra romerne. Det at Jesus ikke kom med pomp og prakt, men på et esel, tror jeg taler om at han kom i fornedrelse. Det er undervisning til oss om hvordan Herren kommer gjennom sitt folk i dag. Dersom vi ønsker å være store plasserer Herren oss nederst. Om vi ydmyker oss – løfter Herren oss opp.
Løs dem og før dem til meg, v.1-2
Dyr illustrerer ofte mennesker. Mine får hører min røst. Et esel kan illustrere Israel da de gikk sine egne veier.
- Hos.8:8-9 Israel er oppslukt. Nå er de blant folkene lik et kar som ingen bryr seg om.9 De dro opp til Assur lik et villesel som går sine egne veier. Efra’im kjøper seg elskere
Ikke bare Nord-Israel ble kalt et villesel, men også Jerusalem ble beskrevet på den måten, Jer.2:24. De går på sine egne veier, Hos.8:9. Men jeg tror Israel var utvalgt for å vise oss alle at det kan være noe i oss alle som må brytes så vi kan bli løst. «Sta som et esel» er et kjent begrep som ikke er begrenset til etniske grupper, men et globalt fenomen. Vi kan kanskje kalle det «et kjødelig sinn». Vi trenger alle å bli løst og ført til Jesus.
Herren har bruk for dem, v.3
Vi lærer at frelse er 100% Guds verk og at det ikke er noe av oss inkludert. Men hvordan er det med evangelisering og misjon? Hvordan beveger Herren seg i dag? For at Herren skulle nå byene i Israel, måtte disiplene befris fra Moses og sendes ut, Matt.10. Det finnes grøfter på begge sider av veien. Åge Åleskjær sa ved en anledning at den eneste gangen Menigheten er midt på veien, er når den er på vei fra den ene grøften til den andre. Den ene grøften er at vi ber Herren evangelisere byen vår. Den andre er vi vi gjør alt. Balansen må være at den iboende Kristus beveger seg gjennom våre bevegelser. Han evangeliserer og misjonerer gjennom sitt folk.
HAN OPPFYLTE PROFETORDET
Jesus kom på et esel også for å oppfylle profetordet. Her ser vi kilden til Matt.21:5.
- Sak 9:9 Rop med fryd, Sions datter! Rop høyt, Jerusalems datter! Se, din konge* kommer til deg. Rettferdig er han og full av frelse, saktmodig er han og rir på et esel, på den unge eselfolen.
De lærde er ikke helt enig, men de sier at et sted mellom 300-400 profetier ble oppfylt da Jesus kom. Dette er altså oppfylt, og dermed preterisme da begrepet betyr allerede oppfylt. Alle kristne futurister har en preteristisk forståelse av Sak.9:9. Jøder avviser dette. Vi ser en detalj i Sak.9:9 som vi ikke finner i Matt.21:5. Han er full av frelse. Det underbygger hvorfor han kom i fornedrelse. Vi leser videre.
PÅ ESELET – PÅ ASENINNENS FOLE
Hvordan berører dette oss? Din konge, Jesus, kommer til deg i dag også. Men hva er det Herren vil si oss med trelldyret og folen? Se v.7.
- Matt.21:7 De hentet eslet og folen, og la kappene sine på dem, og han satte seg på dem.
Her sies det at Jesus red på dem. Men hvordan kunne han ri på dem begge? Dette er litt merkelig. Noen ser for seg at Jesus satt på mamma esel og hadde folen i et tau ved siden av. Men det sies i Johannes evangeliet at Jesus red på folen, Joh.12:15. Det har fått noen til å tenke at Jesus satt på mamma esel med føttene på siden oppå sønnefolen. Dette vet vi jo ikke helt sikkert. Uansett, Jesus kommer ikke til oss i dag fysisk på esler og foler. Men kan denne lille opplysningen om mor-esel og sønn-esel si oss noe om den nye pakts tid?
Hvem bringer kong Jesus til folket i dag? Menigheten beskrives som en kvinne/brud i NT (mammaesel) med hans Sønns Ånd (folen) boende i seg, Åp.21:1-4, Gal.4:4-6. Det er helt nødvendig at hans Sønns Ånd får reise seg i oss. Men jeg har lagt merke til følgende. En del av menigheten har lite å bringe. Kan du innlede møtet? Nei, kan du ikke spørre en annen? Kan du spille på møtet i kveld? Nei, jeg vil ikke. Kan du være på vaskelisten? På kjøkkenet? Når hans Sønns Ånd reiser seg i oss, blir også vaskelisten en åndelig tjeneste.
Men en del har noe sterkt, ungt og friskt som reiser seg i dem. De kan stå frem med noe. Det er hans Sønns Ånd i dem som er forskjellen. Hvordan kommer Jesus til folket i dag? Han kommer ikke gjennom menigheter uten det iboende livet fra Sønnen. Men gjennom kristne som opplever at de kan stå frem fordi noe har reist seg inni dem. Jeg er selvfølgelig ikke fundamentalist når det gjelder min tolkning om mor-esel og sønn-esel. Men jeg tror at forskjellen på levende og døde menigheter, Åp.3:1-6, er at hans Sønns Ånd har reist seg.
Folket i lovprisning, v.8-9
De hugget greiner og hyllet på den måten Herrens triumferende inntog i Jerusalem. I Joh.12:13 sies det at det var palmegreiner – derav begrepet Palmesøndag. Velsignet være han som kommer i Herrens navn. Kilden til v.9 er Salme 118:25. Når Jesus rir inn i en by blir det lovprisning og ikke klagesang. Det blir jubel.
Hele byen i bevegelse, v.10-11
Herrens triumferende inntog i Jerusalem resulterte i at hele byen kom i bevegelse. Er det ikke det vi ønsker med Menigheten? Eller skal vi isolere oss og synge: Hør hvor det stormer der ute – her er det fredfullt og tyst»? Hele byen kom i bevegelse med noen unntak. De religiøse lederne ble provosert og vi vet alle hvordan det endte. Jesus ble forrådt av Judas og det endte med korsfestelse og forkastelse. Dette var dog fellen Herren satte opp for Satan. Ved korsfestelsen ble den onde avvepnet og ved at synden ble sonet tapte han sin makt over den troende forsamling. DET ER INGEN FORDØMMELSE FOR DEN SOM ER I KRISTUS JESUS.
SE DIN KONGE KOMMER TIL DEG
GOD PÅSKE!