Finn Publishing

Og ham forkynner vi, idet vi formaner hvert menneske og lærer hvert menneske med all visdom, for å fremstille hvert menneske fullkomment i Kristus. Kol 1:28

JERUSALEM/ISRAELS BYER OG ASSOSIASJONEN TIL SODOMA

Del 2
Israel/Jerusalem som Sodoma i NT

Jeg nevnte sist hvordan en del kristne tror at «preterisme» fører til antisemittisme. Det er ubegripelig da jeg som preterist har gode nyheter for Israel og alle andre. Jeg er ikke så opptatt med år 70 og endetid som mange tror, da jeg ser at Bibelen knytter enden til enden av den gamle pakts tid: Da forsvant Moses og Elia, representantene for den gamle ordning. Hva ser vi da på forklarelsens berg? NÅR VI SER OPP – SER VI JESUS ALENE, Matt.17:8.

Jeg viser i disse to innleggene om assosiasjonen mellom Jerusalem/Israel og Sodoma at det motsatte kan være tilfelle. For Åp.11:8 sier at Jerusalem i åndelig mening er Sodoma og Egypt. Og i lys av GT er dette ord som er negativt ladet.

Med andre ord: Dersom Åpenbaringen beskriver det som ligger foran oss – da er ikke veien lang til antisemittisme. Men dersom det er dommen over den gamle pakts Israel/Jerusalem, templet og byen, vi ser i Åp.11:1-13, da kunne du innse at Jerusalem, templet og Israel ble dømt i år 70. Husk også at det var den gamle pakts Israel, Moses, Jesaja, Jeremia, Esekiel og Amos assosierte med Sodoma. Hvis Åpenbaringen ligger bak oss, da er det gode nyheter for alle mennesker. Men Jerusalem/Sodoma ligger foran oss, da ligger Antisemittismen på lur. La oss se hva NTs vitner sier om Jerusalem og byene i Nord-Israel.

JESUS OG KOBLINGEN TIL SODOMA

Jesus virket med kraftige mirakler i Kapernaum og andre byer i Nord-Israel. Men møtte inni mellom sterk motstand.

  • Matt.11:23-24 Og du Kapernaum, som er blitt opphøyet like til himmelen! Like til dødsriket skal du bli nedstøtt. For dersom de kraftige gjerninger som er gjort i deg, var gjort i Sodoma, da var den blitt stående til denne dag. 24 Det sier jeg dere: Sodomas land skal få det tåleligere enn du på dommens dag.

Som du ser kobler Jesus Kapernaum med Sodoma og hevder at dommen over byer i Nord-Israel blir verre. Han nevner også at det skal gå bedre med andre hedenske byer som Tyrus og Sidon enn byene i Nord-Israel, Korasin og Betsaida.

PAULUS OG KOBLINGEN TIL SODOMA

Paulus befinner seg midt i en tid hvor Herren helt suverent hadde befridd ham fra judaismens fengsel. Den gammeltestamentlige åpenbaring var blitt ødelagt av mange menneskelige regler og bud som preger Talmud. (Muntlige overleveringer som senere ble nedskrevet). I Rom.9-11 tar Paulus for seg forholdet mellom det troende Rest-Israel og det vantro Israel som forkastet Jesus, Rom.9:6, Rom.11:7. Hvordan kommer det til syne?

  • Rom.9:29 Og som Jesaja forut har sagt: Hadde ikke Herren Sebaot latt en ætt bli igjen for oss, da var vi blitt som Sodoma, vi var blitt lik Gomorra.

Som du ser siterer Paulus Jes.1 og anvender det på sin tid. Det frafalne Israel var på vei mot dommen. Men husk at det Israel som stilte seg utenfor Herren er den gamle pakts Israel. Det ble en ætt av Israel igjen og den kaller Paulus en rest etter nådens utvelgelse, Rom.11:5.

JOHANNES OG KOBLINGEN TIL SODOMA

Johannes Åpenbaring nevner også koblingen mellom Jerusalem og Sodoma.

  • Åp.11:8 Og likene deres skal ligge på gaten i den store byen, den som i åndelig mening kalles Sodoma og Egypt, der hvor deres Herre ble korsfestet.

Her skrev Johannes at byen Jesus ble korsfestet i kalles Sodoma og Egypt. Og ut gjennom åpenbaringen ser vi flere paralleller mellom dommen over Jerusalem og dommen over Sodoma/Egypt i GT.

Jeg har nå nevnt åtte jødiske/israelittiske vitner som alle kobler dommen over Israel/Jerusalem til dommen over Sodoma. Noen sier at de var blitt som Sodoma, mens Jesus sa at de var verre enn Sodoma. Mange i dag «dyrker» Israel på en usunn måte. Men til spørsmålet: Er disse jødiske vitner antisemittiske? Nei, de var selv israelitter/jøder som refset uretten som ble begått i den gamle pakts Israel. Var de anti-Israel ved å kritisere det de så foregå?

Men preterister har gode nyheter for Israel. Vi hevder at det meste av Åpenbaringen og hele Åp.11:8-13 ble oppfylt i årene opp mot år 70 e. Kr. Vi river ikke boken ut av tidsindikatorene som hevdet at tiden var nær for oppfyllelsen, Åp.22:10. Preterister tror at alle skriftsteder nevnt i dette innlegget om Israel assosiert med Sodoma er bak oss. Sodoma ble brent og ødelagt. Det samme skjedde da ilden ødela templet og Jerusalem.

Broder Olav B. Andersen hevder som nevnt at preterisme fører til antisemittisme. Mens preterister hevder at dommen over Jerusalem, beskrevet i Åp.11:8-13, ble oppfylt i år 70. Men dersom du har en futuristisk oppfatning av Åpenbaringen og Åp.11:8, blir du nødt til å kalle dagens Jerusalem/Israel for Sodoma og Egypt. Det ligger mye nærmere antisemittisme enn preterister som tror at alt dette er historie. Preterister tror at det er ingen forskjell på folk i den nye pakt. Alle stammer fra ett blod.

DEN JØDISKE HISTORIESKRIVEREN JOSEFUS OM ISRAEL OG SODOMA

Så til det niende jødiske vitnet. Den jødiske samtidshistorikeren, øyenvitnet Josefus, sier at apostlenes generasjon jøder var verre enn noen generasjon før, Matt.12:45. (Se Wars 5:10:5, Josefus). Han sammenlignet dem med Sodoma, Wars 5:13:6.

Og jeg nevner det igjen – futurister, som tviholder på at Åpenbaringen er foran oss, kommer ikke utenom at dommen over Israel/Jerusalem skjer i Åp.11:8-13. Dommen over Jerusalem gir dårlige fremtidsutsikter for dagens Jerusalem og Israel ut fra et futuristisk perspektiv. Preterister leser Bibelen paktsmessig slik dere kan lese i allegorien i Gal.4:21-31. Der blir dommen over det jordiske Jerusalem proklamert. Driv ut trellkvinnen Hagar, som illustrerte den gamle pakt, og hennes sønn, Ismael, den gamle pakts barn. Dette fant sted i år 70. Derfor sier Heb.8:13 at pakten var nær ved å bli borte i år ’64-65.

Konklusjon:
Futurisme: Dommen over Jerusalem som ble som Sodoma er foran oss, Åp.11:8-13
Preterisme: Dommen over Jerusalem ligger bak oss, i år 70, se Åp.22:10

Men hva nå? Nå dreier alt seg om Jesus og den nye pakt. Veien inn i Guds egen natur og vesen er åpnet og de kristnes kall er å hjelpe alle mennesker, jøder og hedninger inn i den fulle forening med Kristus. Når han blir forkynt skrives Jesus inn på hjertets kjødtavler. Det er det eneste som kan forvandle denne verden. DERFOR MÅ EVANGELIET FORKYNNES FOR ALLE MENNESKER – OGSÅ FOR ISRAEL/JØDER.

Artikkel arkiv

Siste artikler:

DET KORSFESTEDE LIV (2)

Vi har feiret påske. Jesus døde, men sto opp igjen. Hva nå? Hvordan blir den kristnes liv? Er det et nytt sett regler eller er

Les mer

DET KORSFESTEDE LIV!

Hva nå? Vi har nettopp feiret påske med Jesu død og oppstandelse. Men hva med fortsettelsen? Jesus sa «jeg er oppstandelsen og livet (gr. zoe).

Les mer