ANTISEMITTISME OG ASSOSIASJONEN MELLOM SODOMA OG ISRAEL/JERUSALEM
Del 1
Israel/Jerusalem assosiert med Sodoma (i GT)
Det blir sagt en del feilaktig og underlig om preterister. Husk at ordet egentlig betyr «allerede oppfylt», og i en bibelsk kontekst betyr det at Gud er trofast og oppfylte profetiene slik som han sa. For en tid siden skrev min gode venn Olav B. Andersen på Facebook at «preterisme» fører til antisemittisme. Jeg vil derfor søke å vise at et preteristisk perspektiv faktisk kan føre til det motsatte. Dersom man ser Åpenbaringen fra et tradisjonelt futuristisk perspektiv mener jeg at det er utsagn i Åpenbaringen som absolutt kan føre til antisemittisme. Det er fordi Jerusalem i åndelig mening kalles Sodoma i Bibelens siste bok. Her har du utsagnet:
- Åp.11:8 Og likene deres skal ligge på gaten i den store byen, den som i åndelig mening kalles Sodoma og Egypt, der hvor deres Herre ble korsfestet.
Vi ser de to vitnene som ble drept i byen hvor deres Herre ble korsfestet. Byen kalles i åndelig mening Sodoma og Egypt. Det er hevet over enhver tvil at det er Jerusalem som omtales, og som i åndelig mening kalles Sodoma og Egypt. Vi skal nærmere se på dette verset i del 2. Men hvis dette oppfattes som IKKE OPPFYLT, og henviser til vår tid, er det jo negativt for dagens Jerusalem og Israel. Men dersom man ser på Åpenbaringen ut fra et preteristisk perspektiv har det ingenting med dagens Jerusalem og Israel å gjøre.
La oss nå spore Israel/Jerusalem som Sodoma tilbake til den gamle pakts Israel. Vi skal se at de israelittiske/jødiske skribenter betraktet Israel/Juda/Jerusalem som Sodoma. Merk deg at absolutt alle de eksempler jeg tar frem, dreier seg om den gamle pakts Israel.
MOSES OG KOBLINGEN MELLOM ISRAEL OG SODOMA
Vi begynner med Moses. Han så en del negative tendenser og da den nye generasjonen skulle innta løftets land gjentok han pakten som de inngikk da de vandret ut fra Egypt.
- 5.Mos.29:22-27 Når den kommende slekt, deres barn som vokser opp etter dere, og den fremmede som kommer fra et fjernt land, ser de plager som har rammet dette land, og de sykdommer som Herren har hjemsøkt det med, 23 — svovel og salt, hele dets jord oppbrent, så den ikke kan bli tilsådd og ikke gi grøde, og ingen plante kan vokse der, en ødeleggelse som Sodomas og Gomorras, Admas og Sebo’ims, den gang Herren ødela dem i sin vrede og harme — da skal de si, 24 ja, alle folkene skal si: Hvorfor har Herren gjort slik mot dette landet? Hva er dette for en svær vredesild? 25 Da skal de få til svar: Fordi de forlot den pakt som Herren, deres fedres Gud gjorde med dem da han førte dem ut av landet Egypt, 26 og de gikk bort og dyrket andre guder og tilba dem, guder som de ikke kjente, og som han ikke hadde gitt dem lov til å dyrke, 27 derfor ble Herrens vrede opptent mot dette landet, så han førte over det alle de forbannelser som er skrevet i denne bok.
Som dere alle kan se sier Moses at når Israel blir ødelagt, en ødeleggelse som sammenlignes med da Sodoma og Gomorra ble ødelagt, da er det på grunn av brudd på den gamle pakt. Spesielt nevnes det første budet, som er avgudsdyrkelse. Som vi ser er det en kobling mellom Israel og Sodoma. De skulle ødelegges som Sodoma. Forbannelsene kan ses i 5.Mos.28:15-68. Men det var en liten flokk som var annerledes, v.62. Det er dette Rest-Israel vi ser utover i skriften gjennom profetene og inn i NT. Når vi snakker om «lovens forbannelse» må vi aldri glemme at vi nå lever bak korset og at forbannelsene ble lagt på Jesus, Gal.3:13-14.
JESAJA OG KOBLINGEN TIL SODOMA
Jesaja begynner sin forkynnelse med at fra isse til fot var alt med Juda og Jerusalem sykt, Jes.1:1-8. Men det var ett unntak.
- Jes.1:9-10 Hadde ikke Herren, hærskarenes Gud, latt det bli tilbake en liten rest av oss, da var vi som Sodoma, da lignet vi Gomorra. 10 Hør Herrens ord, dere Sodoma-fyrster! Lytt til vår Guds lov, du Gomorra-folk!
Vi ser at inni det jødiske folk var det en liten rest som var unntaket. Jesaja kaller det frafalne Jerusalem for Sodoma og Gomorra og lederne for Sodoma fyrster og folket for Gomorra-folk. Hva med de neste kapitlene? I mine kommentarer er Jes.2-4 én sammenhengende profeti. Her ser vi to Jerusalem. Det ene er plantet på en høyde, høyt hevet over alle hauger. I lys av Heb.12:22-24 er dette den nye pakts Jerusalem som er på vei.
Om du tar dette bokstavelig og anvender Jes.2:1-4 på det jordiske Jerusalem blir «høyt hevet over alle høyder» en jordisk by plantet over Mount Everest. Hmmm… åndenød? Men dersom vi løfter blikket og ser dette i lys av Heb.12:18-29, ser vi de to paktene. De første kristne var ankommet «det himmelske Jerusalem.» Mens det gamle Jerusalem ble assosiert med Sodoma. Derfor fortsetter Jesaja og beskriver det jordiske Jerusalem i Jes.3
- Jes.3:8-9 For Jerusalem snubler, og Juda faller, fordi deres tunge og deres gjerninger er mot Herren. De trosser hans herlighets øyne. 9 Uttrykket i ansiktene deres vitner mot dem. Om sin synd taler de åpent som folket i Sodoma, de skjuler den ikke. Ve deres sjeler, for de volder seg selv ulykke!
Igjen ser vi en assosiasjon mellom Sodoma og Jerusalem. Husk at det er to Jerusalem i Gal.4:25-26 og Heb.11-13. Det er ett som dømmes og på vei ut, mens det himmelske Jerusalem etableres. Det var nettopp dette Paulus sto i, da han skrev; «driv ut trellkvinnen og hennes sønn.» De første kristne var allerede ankommet den himmelske byen, Heb.12:22.
ANDRE PROFETER KOBLER ISRAEL TIL SODOMA
Jeremia fortsetter i samme spor som Moses og Jesaja.
- Jer.23:14 Men også hos Jerusalems profeter har jeg sett grufulle ting. De bryter ekteskapet og farer med løgn. Og de styrker de ondes hender, så ingen av dem vender om fra sin ondskap. De er alle sammen blitt for meg som Sodoma, og dets innbyggere som Gomorra.
Jeremia nevner også koblingen i Klagesangene. Andre profeter som fulgte i sporene er Amos og Esekiel, slik jeg forstår dem. - Amos 4:11 Jeg har omstyrtet byer iblant dere, slik som Gud ødela Sodoma og Gomorra, og dere ble som en brann revet ut av ilden. Men dere har ikke omvendt dere til meg, sier Herren.
Esekiel sier at Juda og Jerusalem var verre enn Sodoma, Esek.16:48. Som vi så innledningsvis finner vi dommen over Jerusalem som var blitt som Sodoma i Åp.11.8. Ut fra et preteristisk perspektiv finner vi dommen over templet og Jerusalem i Åp.11:1-13. Og at dette tror man skjedde i år 70, Åp.22:10, da oppfyllelsen lå like foran. Vi leser Bibelen paktsmessig. Dette er positivt fordi den gamle pakt er over. Om vi leser vredesskålene i Åp.15-16 som fremtidige ligger alle tynt an. Men om vi ser at dommen over Jerusalem ligger bak oss kan vi forkynne Kristus, han som er nådens evangelium.
Dagens Israel og Jerusalem, anses ikke som Sodoma eller endog verre enn Sodoma slik profetene og Jesus forkynte. Byen og landet rommer folk som er syndere som alle andre og derfor trenger de som alle andre evangeliet om Jesus. Men om man leser Åpenbaringen ut fra et futuristisk perspektiv ligger det latent antisemittisme i at den mest sentrale jødiske byen karakteriseres som «Sodoma».
Så broder og venn, Olav B. Andersen. Tenk gjennom utsagnet ditt om at «preterisme» fører til antisemittisme. Preterister har gode nyheter for Jerusalem og Israel – det er evangeliet om Jesus. Fokus er oppstandelsen hvor absolutt null av det gamle kan være med videre. Men om du er futurist og regner Åpenbaringen som uoppfylt – må du oppfatte JERUSALEM SOM SODOMA NÅ OG FREMOVER