Del 2
For et par dager siden fikk jeg en hyggelig privat melding fra en broder som hadde noen spørsmål: Han lurte på følgende: «Har endetidssynet betydning for vår frelse?» Dette er et viktig spørsmål. La meg si litt om de tre årlige festivalene i Israel i 3.Mos.23.
PÅSKEFESTEN: FUNDAMENTET ER BLODET UTGYTT PÅ KORSET
Som jeg nevnte i del 1 er vi frelst av nåde ved troen på Jesus, Ef.2:8. Frelse handler om hjerterelasjonen til Jesus basert på hans blod utgytt på korset. Når vi snakker om å bli «Guds barn» handler det om å «ta imot Jesus», Joh.1:11-12. Det er ikke tankebygninger bygget opp rundt det Bibelen lærer om «endetiden» som frelser oss. Påsken var derfor den første festivalen. Den besto egentlig av tre fester samlet til én.
PINSE VAR DEN ANDRE FESTIVALEN: FORTSETTELSEN
Pinsefesten var den midterste festen. Da var de halvveis inne i høytidene. Paulus snakket om at han hadde en førstegrøde av Ånden, Rom.8:23. Ånden var som et pant på den fulle forløsning. Mange pinsevenner tror at pinse er det fulle evangelium. Men Bibelen taler om frelse for dem som hadde opplevd påske og pinse. Det var noe mer.
LØVHYTTEFESTEN OG DEN FULLE FRELSE
Merk dere at begrepet «frelse» brukes om mer enn bare å bli Guds barn. Derfor taler NT om frelse i fremtiden for troende som levde etter at Golgata og pinsedag var oppfylt. Her er noen eksempler:
- Rom.13:11 Og dette må vi gjøre, da vi kjenner tiden, at timen er inne da vi må våkne opp av søvne, for frelsen er oss nærmere nå enn da vi kom til troen.
Legg også merke til neste vers:
- Rom.13:12 Det lir med natten, det stunder til dag. La oss derfor avlegge mørkets gjerninger, men iføre oss lysets våpen.
Merk deg uttrykket «lir med natten – stunder til dag». Paulus snakker som om at tiden han lever i er i ferd med å skifte fra en tidsepoke til en annen. Men ble ikke den nye dagen etablert da Jesus sto opp? Jo, men erfaringsmessig levde de kristne jødene i en slags skumring hvor de praktiserte Moseloven og evangeliet samtidig, Apg.15, Apg.21:20, 26. Men etter år 70 var templet og Jerusalem som paktstad for alltid over, Heb.8:13, Heb.13:14.
Dette skrev Paulus omkring år 57-58 ifølge de lærde, etter at han hadde vært frelst i mange år. Likevel sier han at frelsen var nærmere nå enn da han kom til troen. Dersom Paulus snakket om noe som ligger i vår fremtid mener jeg at han ikke kjente tiden. Når det er sagt så er det mange ting Gud har oppfylt som enda ikke er erfart på jorden. Forsoningsverket på Golgata er oppfylt, men Ordet om korset når stadig nye generasjoner og mennesker blir født på nytt.
Det virker som om Herren er i ferd med å åpne våre øyne for betydningen av de tre siste festene. Jeg jobber med ei bok om Israels fester, men det blir altfor mye for Facebook. Men la oss sjekke vår holdning til Herren og hans ord. La oss ikke tenke at det holder med påske for meg. Tenk heller ikke at pinse får være bra nok. Hvorfor ikke strekke oss ut etter Guds fulle tanke åpenbart i de tre siste festene? Absolutt alle festene handler om Jesus og vi må alle sju for å ha det fulle evangelium.
Så til spørsmålet: har endetidssynet noen betydning for vår erfaring av frelsen? Ja, i betydningen av å ha det rikeste evangelium mens vi vandrer gjennom livet med Herren. Men han gjorde oss levende da han tilga oss våre overtredelser. Og det tror jeg gir plass i himmelen.