Ut fra Jesu ord i Matt.24:36, «ingen kjenner dagen eller timen» tror mange kristne at ingen kunne kjenne tiden for Herrens komme med dom. Det imidlertid mange gjør er at de løsriver Jesu endetidstale fra temaet i endetidstalen, som er ødeleggelsen av Herodes-templet i Jerusalem, Matt.24:1-3, Mark.13:1-4 og Luk.21:5-7. Dette er temaet i alle versjonene. Dommen over jødedommen. Som vi skal se forsto apostlene at den generelle tiden nærmet seg. Dag eller time taler om det eksakte tidspunktet. Vi skal nå se tre nye observasjoner.
OBSERVASJON #4
Han skulle ikke dryge mer
Da Jesus holdt sin endetidstale antydet han at det kunne dra noe ut med hans komme, Matt.25:19, selv om det skulle skje i hans generasjon, Matt.24:34. 40 år kan virke lenge om du venter på noe. Men så går det omkring 35 år, og nå begynner apostlene å skrive:
- Heb.10:37 For ennå er det bare en ganske liten stund igjen, så kommer han som komme skal, og han skal ikke dryge.
Nå skal han ikke dryge lenger. Bare en kort liten stund. Det greske ordet for liten er «mikron». Det kunne oversettes en bitteliten stund. Han skulle ikke dryge. Forfatteren formaner leserne om at ettersom de ser dagen nærme seg må de ikke holde seg borte fra samværene, Heb.10:25.
Spør deg selv: Så disse troende en dag som enda er foran oss? Hvordan kunne de se dagen nærme seg, dersom dagen ligger i vår fremtid? Hvert eneste kapittel i Hebreerbrevet forklarer oss hva det tales om. Det er jødedommens ende vi ser i hvert eneste kapittel, Heb.8:13 og Heb.10:9. Han tar bort det første for at det andre skal stå fast.
Jeg har vært i noen debatter med futurister omkring Heb.10:37 og de gjør alt for å bortforklare verset. Man omgås Skriftens klare ord samtidig som de hevder at de tar det profetiske ord bokstavelig. En sa til meg at tidsindikatorer ikke betyr noen verdens ting. Samtidig slo han ihjel sin påstand med å hevde at tidens tegn viste at Jesu gjenkomst nærmer seg i dag.
OBSERVASJON #5
Den Hellige Ånd skulle
undervise apostlene om de kommende ting
Jesus hadde lovt talsmannen, Den Hellige Ånd. Og han var kommet. Hva skulle Ånden lære disiplene? Den Hellige Ånd var blitt sendt og hans oppgave var å veilede dem og undervise dem om ”de kommende ting”.
- Joh.16:13 Men når han kommer, sannhetens Ånd, skal han veilede dere til hele sannheten. For han skal ikke tale av seg selv, men det han hører, skal han tale, og de kommende ting skal han forkynne dere.
Noen tror det er åndelig å tenke at vi ikke forstår noe. Men skulle ikke Ånden veilede apostlene til hele sannheten? Og deretter forkynne dem om de kommende ting? Som handlet om Guds rikes komme? Det er jo nettopp derfor alle apostlene noen tiår etter skrev at nå var tiden kommet nær.
- Peter: Alle tings ende er kommet nær, 1.Pet.4:7
- Jakob: Herrens komme er for døren, Jak.5:8-9
- Johannes: Sett ikke segl på boken for tiden er nær, Åp.22:10
- Paulus: Tiden heretter er kort, 1.Kor.7:29-31
De talte drevet av Den Hellige Ånd fordi tidspunktet var kommet nær. Mine dispensasjonalist-venner hevder at planen ble utsatt fordi majoriteten av Israel forkastet Jesus. Merk deg også at ikke én av dem snakker om at Guds plan var satt på vent. Det er ingen tale om utsettelser i NTs brever, som er apostlenes lære.
Disse fem punktene beviser at det må være feil at apostlene ikke visste noe om tidspunktet. Det var det eksakte tidspunktet, dag eller time, de ikke kjente. Men de kjente tiden. Hvorfor? Fordi Ånden skulle veilede dem til hele sannheten inkludert de kommende ting. Men Johannes, som de lærde hevder var den siste som skrev ned litteraturen i NT, har også sitt å si om tidspunktet.
OBSERVASJON #6
Johannes fikk høre at den siste time var kommet
Min siste observasjon kommer fra Johannes i hans første brev. De fleste fortolkere som forsker på datering hevder at Johannes-skriftene er de siste som er forfattet. Derfor må vi være spesielt oppmerksomme hva Johannes sier om tidsindikatorene. Det gjelder ikke kun tidsindikatorene i Åpenbaringen. La oss se på hans første brev:
- 1.Joh.2:18 Mine barn, det er den siste time. Og likesom dere har hørt at Antikrist kommer, så er det alt nå stått fram mange antikrister. Av dette vet vi at det er den siste time.
Vi vet fra Åpenbaringen at boken kom fra Jesu Far gjennom Jesus til Johannes, Åp.1:1. Da Jesus tidligere i sin kjøds dager talte til apostlene kjente de kun til det generelle tidspunktet. Men i 1.Johannes brev skriver Johannes to ganger at den siste time var kommet.
Han skriver brevet i den siste time. Merk deg at Johannes ikke sier at han undrer seg på om det var den siste time. Han skriver at vi vet at det er den siste time. De siste timer AV HVA DA? Hvilken verden var det som var i sin siste time? Bibelen er bygget rundt to jødiske pakter, illustrert ved Hagar og Sara i Abrahams hjem. Det var Hagar og Ismael, den gamle pakt og den gamle pakts barn som ble drevet ut. Det skjedde da Jerusalem ble ødelagt i år 70, Gal.4:21-31.
Jesu Far, som visste det eksakte tidspunktet, åpenbarte nå det eksakte tidspunktet for Johannes. Johannes bruker samme greske ord som Jesus i Matt.24:46. Disse 6 observasjoner slår i stykker påstanden om at verken Jesus eller apostlene kjente noe til det generelle tidspunktet. Og som vi ser, til slutt kjente en av apostlene faktisk det eksakte tidspunktet.
Om vi hadde latt ordene til Johannes få mer plass i sinnet hadde vi vært spart for mye. Den respekterte kanadiske misjonsmannen Oswald J. Smith ga ut sin bok om Antikrist i 1926. Han mente at Mussolini og senere Hitler var endetidens Antikrist. Smith var nok en hedersmann og tilbød senere alle som kjøpte boken om Antikrist pengene tilbake. Senere har Henry Kissinger, Ronald Reagen, Gorbatshov, Obama og Trump blitt anklaget for å være Antikrist. Det var mange «antikrister» på Johannes sin tid, men han visste at den siste time var kommet. Den er enden på den gamle jødiske verden. Men hva med Antikrists ånd? Antikrist betyr ikke bare «mot Kristus». Det betyr også istedenfor Kristus. Alt som erstatter Jesus Kristus i vår tenking, og dermed presser Jesus ut i periferien, er antikristelig i karakter.
Johannes visste at det var den siste time. Hva kan det komme av mange av dagens forkynnere mener at vi ikke kan vite noe særlig om enden? I beste fall må vi ikke være skråsikre – slik som Johannes synes å være. JOHANNES VISSTE og det er snart 2000 år siden.
Hermeneutisk korsfestelse
Disse ting er egentlig enkle å forstå, dog så vanskelig å akseptere. Dr. Vern Poytress, begynte sine teologistudier ved Dallas Teologiske Seminar, den ledende dispensasjonalistiske skolen i USA, hevder at endringen han gikk gjennom krevde en hermeneutisk korsfestelse. Det er så vanskelig å gi opp våre forutinntatte ideer og konsepter. Vi skal nå se på nøklene som åpner Åpenbaringen.