Finn Publishing

Og ham forkynner vi, idet vi formaner hvert menneske og lærer hvert menneske med all visdom, for å fremstille hvert menneske fullkomment i Kristus. Kol 1:28

HVORDAN I ALL VERDEN KAN DISSE «SKRÅSIKRE» PRETERISTENE HEVDE AT JESU KOMME I ÅR 70 VAR SOM DEN USYNLIGE GUD NÅR FUTURISTER SOM IKKE ER SKRÅSIKRE, ER SKRÅSIKRE PÅ AT ALLE JORDENS SLEKTER SKULLE SE DET? DEL 2.

HANS KOMME SOM DEN USYNLIGE EVIGE GUD

– DOG MED SYNLIGE KONSEKVENSER – FOR ALLE!

• Og hvert øye skal se ham…

Det er fint at det er engasjement omkring innleggene. Men det er best om dere holder dere til tekstene jeg behandler. Det er umulig å holde tråden når dere vil snakke alle mulige andre ting enn de aktuelle tekstene jeg tar frem. Dere er selvfølgelig fri til å lage debatter på egne sider. Men her er det best om dere kan holde dere til det vi snakker om ellers blir alt kaotisk.

Jesus sa at han skulle komme i noen av disiplenes levetid, Matt.16:28. Alle apostlene, som skrev før år 70, (John A. T. Robinson), hevdet at tiden var nær, Rom.13:11, 1.Pet.4:7, Jak.5:8-9 og 1.Joh.2:18, Åp.22:10. Johannes sier at det var den siste time. Hvem hadde skapt denne forventning hos apostlene? Det var Jesus selv. Men dersom Jesus ikke kom fysisk i henhold til sitt løftet – må noe ha gått galt? Eller skulle han ikke komme som et fysisk menneske, men som den usynlige Gud?

Som vi har sett skulle kong Jesus åpenbares som den usynlige Gud, 1.Tim.6:14-16. Dog skulle hans opphøyelse på tronen i himmelen og komme i herlighet ha synlige konsekvenser på jorden. Jesus inntok plassen som Gud i herlighet da han ble opphøyet, Heb.1:8. HAN ER I DAG KONG JESUS – DEN USYNLIGE GUD, 1.Tim.1:17. Men hva da med Åp.1:7? Og Apg.1:11? I dette innlegget skal vi se på Åp.1:7.

• Åp.1:7 Se, han kommer med skyene, og hvert øye skal se ham, også de som har gjennomstunget ham. Og alle jordens (gr. ge) slekter skal gråte sårt over ham. Ja, amen

I neste vers sies det:

• Åp.1:8 Jeg er Alfa og Omega, sier Gud Herren, han som er og som var og som kommer, Den Allmektige.

Merk at det er Gud Herren som kommer når du leser de to versene sammen. Ut fra sammenhengen ser vi at det er Jesus. I Åpenbaringsboken ser vi dommen over Jerusalem som var blitt som Sodoma og Egypt, Åp.11:8. De to avsnittene, 1.Tim.6:14-16 vi så sist og Åp.1:7, kan ikke tale i mot hverandre. Herrens komme var som den usynlige Gud, men ledsaget med noe som var synlig for alle, – Jerusalems ødeleggelse.

Psykologiprofessor Daniel Kahneman, ved Princeton University NJ, USA, kjent fra Skavland har skrevet en bok som heter «Tenke fort og langsomt». Han sier at det meste vi gjør og tenker går på autopilot. Vi behøver ikke tenke gjennom ting. Når det gjelder 1+2 så svarer vi uten å tenke =3. Men om jeg sier 267 x 323 er det straks verre. Jeg må tenke mye mer og jeg må trolig bruke penn og papir for å komme frem til 86241. Kahneman sier at det meste som skjer med oss skjer uten noen dypere anstrengelse. Men noen ganger må vi se nærmere på ting. Det er ikke gitt at vi har oppfattet alt riktig.

Vi har et eksempel på dette fra tornebusken i 2.Mose.3. Moses så en tornebusk som brant. Så gikk han nærmere for å se grundigere det han hadde sett. Første gang kastet han et blikk (tenkte fort). Men andre gangen tok han seg tid. Dette prinsippet tror jeg vi kan bruke på Åp.1:7. Er det noen indikasjoner som viser at Åp.1:7 handler om dommen over Israel? Og at «alle jordens slekter» skulle vært oversatt «alle landets slekter»? Husk at tiden var nær for handlingene i Åpenbaringen, Åp.22:10. Derfor skulle det ikke settes segl på boken. Ingen har rett til å løsrive boken fra sin tidsramme. De første kristne var i prøvelser, Åp.2-3, forfulgt av synagogene, Åp.2:9, Åp.3:9, men de ville bli salige ved å lese boken, Åp.1:3. Hvordan kunne de bli salige dersom boken handler ikke har noe med dem å gjøre?

Det er viktig at vi trår med varsomhet når vi kommer til Åpenbaringen da det er så mange metaforer, bildespråk med mye symbolsk tale. Vi må også sammenligne verset med bakgrunnen i GT. Det er en minst fem ting vi bør merke oss om Åp.1:7:

1. I uttrykket «alle jordens (gr. ge) slekter» brukes det greske ordet «ge». Dette ordet brukes ikke om klode, men om landet jødene fikk eller om landområder i Israel. Her kan du se eksempler: Abraham bodde i løftets land (ge) som i et fremmed land (ge). Her tales det om landet jødene inntok under Josva. Et annet eksempel er Matt.4:15 hvor det tales om Sebulons og Naftalis land (ge). Det er landområdene de to stammene fikk.

2. Det andre vi skal merke oss er at flere oversettelser oversetter «jordens slekter» med «landets stammer». Vi finner det i Youngs Literal (bokstavelige) Translation. Youngs Literal er meget anerkjent fremdeles. Og i Darby Bible, 1886-1890. I begge disse tales det om «the tribes of the land».

3. Det tredje vi skal merke oss er den profetiske bakgrunn i Sak.12:10-12 hvor det tales om sorgen i landet og over hver slekt i Israel. Disse vers er den profetiske kilden til Åp.1:7 og det var jødene som så opp til ham som de hadde gjennomstunget.

4. Det fjerde er at «de som hadde gjennomstunget ham» ikke er jøder i vår tid. De som krevde Jesus korsfestet var datidens jøder. Det var den generasjonen i det første århundret som presset på romerne for å få Jesus korsfestet og gjennomstunget. Nordmenn i 2024 er ikke ansvarlig for eventuelle feiltrinn gjort av vikinger på vikingtiden. Tyskere i 2024 er ikke ansvarlig for det Hitler og nazistene gjorde under krigen.

5. Det femte er at ordet «se» ofte betyr fatte eller forstå. Da de fysisk så Jerusalem bli ødelagt forsto de det Jesus hadde talt om i Luk.21:20-24. Dette var Herren…

Men ble det usynlige riket ble etablert da Jerusalem ble ødelagt i år 70? For det første ble kongen opphøyet på tronen omkring 40 år før, Dan.7:13-14. Men de følgende 40 årene var det konflikt i Israel blant jødene omkring hvem som er de sanne Abrahams barn, Gal.4:21-31. Men da de så Jerusalems ødeleggelse bokstavelig talt med sine øyne, noe som gjorde at de forsto hva Jesus hadde talt om i sin endetidstale, Matt.24:1-3, forsto de at det var Jesus som var deres Messias. Men disse gikk gjennom trengselen, Åp.7:4-8.

Men hva med de disiplene og troende som hadde trodd på Jesus fra han vandret her i sitt kjøds dager? Jesus hadde advart dem om at når armeene omringet Jerusalem måtte de rømme til fjells. De som tok Jesus på alvor så det og kom unna før trengselen ifølge kirkefader/historiker Eusebius. Mens de andre som kom til tro etter beleiringen gikk gjennom trengselen. De forsto at kongen og riket var etablert i himmelen, Dan.7:13-14, da de SÅ Jerusalem falle.

Jerusalems fall beviste

at kong Jesus regjerte i himmelen

Derfor ser vi at Jerusalems ødeleggelse er knyttet til proklamasjonen av at Guds rike var kommet. Herren er blitt konge. Byen Jerusalem var blitt som Sodoma og Egypt.

• Åp.11:8 Og likene deres skal ligge på gaten i den store byen, den som i åndelig mening kalles Sodoma og Egypt, der hvor deres Herre ble korsfestet.

Den jødiske samtidshistorikeren Josefus var øyenvitne til det som skjedde i Israel opp mot år 70. Han skrev at Jerusalem og Israel var blitt som Sodoma. Det var den verste periode i Israels historie, (Wars of the Jews, 5:10:5, Wars 5:13:6). Byen ble ødelagt i flere etapper.

• Åp.11:13 I samme stund kom det et stort jordskjelv. Tiendedelen av byen falt i grus, og sju tusen mennesker ble drept i jordskjelvet. Resten av folket ble forferdet og ga himmelens Gud ære.

I denne byen ble Herren korsfestet, Åp.11:8. Og da den falt ble en levning/rest forferdet og ga Gud ære. Er dette være Rest-Israel i fullt antall, Åp.7:4-8? Da blåste den sjuende engelen i den basunen.

• Åp.11:15 Og den sjuende engelen blåste i basunen. Og høye røster ble hørt i himmelen, som sa: Kongedømmet over verden tilhører nå vår Herre og hans Salvede, og han skal være konge i all evighet

Jesus var allerede kronet som konge da han ble opphøyet på tronen, Heb.7:1-2. Men som David, som var salvet som den usynlige kongen mens Saul regjerte, var Jesus salvet som den usynlige kongen inntil Jerusalem falt og det ble synlig for alle og enhver at Kristus var den nye kongen.

Ser du hvordan hans proklamasjon som konge er knyttet til dommen over Jerusalem. Hva med oss? Jesus kan fremdeles åpenbare seg. Vi må ikke begrense Jesu åpenbaring til år 70. Noen ganger åpenbarer han seg som en menneskelig skikkelse som da Stefanus fikk se ham i forbindelse med steiningen. Dette er ikke en ankomst, men et innblikk i den åndelige dimensjon. Slik er Gud i dag også. Men 1.Tim.6:14-16 taler om hvordan Jesus kom som kongenes konge og Gud i herlighet. Slik kan ingen se Gud med fysiske øyne. Med de så de ledsagende virkninger da Jerusalem falt. Jesu åpenbaring i Åp.1.1, det greske apokalypse, betyr ikke ankomst, men at forhenget trekkes til side så Johannes fikk innblikk i den usynlige verden.

Dette er ikke skrevet for å overbevise futurister som ikke vil. Men for å styrke de som aner ugler i mosen etter 2000 år med «Jesus kommer meget, meget snart. Om man ikke vil se noe, kan selv ikke Jesus overbevise. Han gråt over Jerusalem og ville samle dem under sine vinger. MEN DE VILLE IKKE. Noe vil som statuer aldri skifte mening. Preterister har bevist at de skifter mening når Ordet åpner seg, fordi de alle har vært futurister på grunn av de ikke fikk forkynt noe annet. Men preterister reformeres hele tiden fordi vi ikke har sett alt. Mens futurister sjeldent skifter mening til tross for at de ønsker å fremstå ydmyke og sier at de ser stykkevis.

Mine universalist-venner hevder gjerne at Åp.1:7 kan anvendes der Paulus sier at for Jesus skal hvert kne bøye seg og bekjenne at Jesus er Herre – til Gud Faders ære. Det blir spennende å se, men jeg vet pr. dags dato for lite om universalisme.

Artikkel arkiv

Siste artikler:

DET KORSFESTEDE LIV (2)

Vi har feiret påske. Jesus døde, men sto opp igjen. Hva nå? Hvordan blir den kristnes liv? Er det et nytt sett regler eller er

Les mer

DET KORSFESTEDE LIV!

Hva nå? Vi har nettopp feiret påske med Jesu død og oppstandelse. Men hva med fortsettelsen? Jesus sa «jeg er oppstandelsen og livet (gr. zoe).

Les mer