Israels to sendelser illustrert ved Jonas og Gordon Tobiassens syn
Vi har under lupen broder Ivar Helmersens syn hvor han hevdet at profetiene om Guds rike ble utsatt og forskjøvet (vanlig pinsesyn) gjennom Israels forkastelse av Jesus. Mens preterister mener at profetiene ble oppfylt. I dette innlegget skal vi se på hva NT sier om Jonas og profetordet.
Jonas ble utsendt to ganger av Herren. Mange har sett for seg at de to sendelsene var en sterk illustrasjon over Israels to sendelser. Første gangen Jonas ble sendt, var det mislykket. Jonas var ulydig og flyktet til sjøs. Men under en sterk storm ble han kastet i havet. Vi kjenner resten av historien. Han ble slukt av en stor fisk, men ble så spydd opp på land. Dette er den bokstavelige siden.
Havet i Åpenbaringen kan referere til folkehavet og nasjonene, også kalt de mange vann, Åp.17:15. På samme vis var det med Israel. De var ulydig mot Herren i den gamle pakt og ble spredt ute i hedningeverdenen.
Israelsforkynner Gordon Tobiassen har en interessant vinkling av dette i heftet ”Tegnene forteller”. Under tittelen ”Jonas er et mektig forbilde på Israels folk» skriver han:
1. Jonas fikk et mektig kall (Israel fikk et kall)
2. Jonas sviktet og flyktet (Israel sviktet sitt kall)
3. Jonas ble kastet i havet (Jødene ble spredt over hele verden)
4. Fisken slukte Jonas (Mange land og nasjoner har jødene bodd i)
5. Fisken klarte ikke å fortære Jonas (Ingen land og nasjoner har klart å fortære jødene)
6. Jonas ble spydd på land (Jødene fikk landet i 1948)
7. Jonas ble villig til å forkynne evangeliet, og Ninive omvendte seg (Israel skal en dag bli det store misjonsfolket i verden)1
Så langt fra broder Gordons hefte. Han har gitt oss sju sterke sider av Jonas sin tjeneste som illustrerer Israels tjeneste. Nå tenker du kanskje: Hvor langt kan jeg følge Gordon? I grunnen er alle disse sju sidene flotte illustrasjoner. Men Gordon er futurist, og preterismen skiller seg fra futurismen ved punkt 6 i det Gordon sier: Jonas ble spydd på land (Jødene fikk landet i 1948).
Hvordan legger NT ut dette med at Jonas ble spydd på land? La oss se på hva Jesus sier i Lukas og Matteus sine versjoner av dette:
• Luk.11:30 For likesom Jonas ble et tegn for folket i Ninive, slik skal også Menneskesønnen bli det for denne slekt (gr. genea=generasjon).
Jesus sa at det eneste tegnet hans generasjon skulle få se var Jonas-tegnet. Merk at dette ikke er generasjonen i 1948.
• Matt.12:39-40 Men han svarte og sa til dem: En ond og utro slekt krever tegn. Men tegn skal ikke gis den, uten profeten Jonas’ tegn. 40 For likesom Jonas var tre dager og tre netter i storfiskens buk, slik skal Menneskesønnen være tre dager og tre netter i jordens hjerte.
Jonas-tegnet handler om Jesu oppstandelse og skulle være et tegn for Jesu generasjon (slektsledd) ifølge Lukas og Matteus. De tre dagene i fiskens buk illustrerer ikke noe annet enn at Jesus var i dødsriket. Men i oppstandelsen ble det troende Israel ett med ham. Dette skjedde med Jesus og det troende Israel ved oppstandelsen omkring år 30 og ikke i 1948. Derfor blir punkt 7 også annerledes.
Det var ikke Israel som nasjon en gang i fremtiden som skulle være Guds misjonskanal. Det var Guds menighet, som i begynnelsen besto av jøder, som skulle være Guds misjonskanal i NT, Matt.28:18-20. Derfor ga Jesus det troende apostlene misjonsoppdraget med det samme han sto opp. De skulle tidligere bare gå til de fortapte får av Israel fordi en rest av Israel måtte tas ut først, Matt.10:6, 15:24. Men når Rest-Israel var kommet inn, skulle denne rest nå ut til jordens ender, Jes.49:6, Matt.28:18-20 og Apg.13:47.
Apostlene og de første kristne jødene var den jødiske misjonskanalen Herren skulle nå hedningene gjennom. Alle evangeliene og Apostlenes gjerninger viser oss at punkt 7 allerede har vært under oppfyllelse i 2000 år. Er det ikke nettopp dette som er Menighetens oppdrag? Hvorfor sender vi ut misjonærer? De første var kristne jøder, reist opp med Kristus (Jonas) på den tredje dag.
Men tidshusholdningslæren har puttet inn et gap som til nå er 2000 år langt og skyver dette foran oss. Og Gordon ser ikke at «comebacket» til Jonas illustrerer Jesu oppstandelse og Guds folks delaktighet i den. Ettersom det alltid ligger der fremme et sted er det umulig å kontrollere historisk.
Det er kun én måte å få frem sannheten om dette på, og det er å studere hva Guds ord sier om dette. Og saken er klar: Den hedenske verden har vært misjonert i snart 2000 år. Jonas-tegnet ble oppfylt ved Jesu oppstandelse og ikke ved Israels stats-dannelse i 1948.
Oppfyllelsen i NT
Da jeg var futurist, ble jeg fortalt at John Nelson Darby lærte at alle tidshusholdninger skulle ende med kaos og at Menigheten skulle mislykkes i misjonsoppdraget. Derimot skulle Israel som nasjon i ”tusenårsriket” evangelisere hele verden. Og evangeliet skulle gjennom Israel som nasjon nå alle mennesker. Hva sier Bibelen om dette? Paulus siterer fra løftene til Abraham når han hevder at lovens forbannelse var fjernet ved korset og at Abrahams velsignelse ved Ånden var utgytt over hedningene, Gal.3:13-14. NT viser oss at løftene i GT og Guds verdens-omspennende misjon begynte i det første århundret, Gal.3:8.
En rest av Israel, ikke nasjonen
Paulus hevder at evangeliet om Jesus nådde ut i hele verden gjennom hans tjeneste, Kol.1:6. Han sier videre at evangeliet ble forkynt for hvert menneske under himmelen, Kol.1:23. Jesaja sier: Det er for lite at du er min tjener til å gjenreise Jakobs stammer og føre den frelste rest tilbake. Så vil jeg gjøre deg til et lys for hedningefolkene, for at min frelse må nå til jordens ende, Jes.49:6. Jesaja sier at Herren skulle reise opp en frelst rest av Israel for å nå ut i hele verden.
Da jeg var dispensasjonalist, ble jeg fortalt at dette skulle oppfylles i et fremtidig tusenårsrike. Men Paulus hevder at den frelste rest allerede var der i hans tid, Rom.11:1-7. Og han siterer direkte fra Jes.49:6 når han går til hedningene i Apg.13:47. Dette viser at vi har vært vitne til evangeliets utbredelse fra det første århundrets tid.
Alle de profetier jeg har tatt frem, ærer Jesus og hans kors, oppstandelse og Åndens utgytelse. De befrir oss fra stadige spekulasjoner om fremtiden, samt pessimismen som råder blant mange kristne. Om du har en lære som sier at Menigheten kommer til å mislykkes, er det klart det har innvirkning på dine forventninger. En slik lære har virket lammende og inspirerer ikke til å bre Guds rike ut.
Konklusjon
Det var lovt Israel at når Messias satte opp sitt nye tempel, ikke gjort med hender, skulle dette være et tempel for alle folk og ikke et lokalt tempel bare for jøder. Folkene skulle bli berørt av den nye helligdommen, Esek.37:28.
Når vi leser NT ser vi at Menigheten kalles et hellig tempel i Herren og dens apostler brakte de gode nyhetene ut, først til Israel og deretter ble folkeslagene evangelisert av Paulus, Kol.1:6, 1:23. Siden nådde evangeliet ut til alle verdensdeler. Guds menighet har hatt enorm innflytelse på vår kultur. Hvorfor er ikke hedningemisjonen i 2000 år oppfyllelsen av Esek.37:28?
Derfor var Jonas comeback fra fiskens buk et tegn for Israel. Det er Jesu død og oppstandelse, men også et hint om at dersom de skal være med videre må de følge Messias gjennom hans død og oppstandelse og bli et nytt folk. Det er NTs forkynnelse.
(1 Gordon Tobiassen, Tegnene forteller, s. 48)