Finn Publishing

Og ham forkynner vi, idet vi formaner hvert menneske og lærer hvert menneske med all visdom, for å fremstille hvert menneske fullkomment i Kristus. Kol 1:28

HVORFOR TROR IKKE DISSE «UVITENDE» PRETERISTENE AT PROFETIENE OM MESSIAS PÅ DAVIDS TRONE BLE UTSATT DA ISRAEL FORKASTET JESUS? (4)

Ivar hadde et spørsmål til meg i går om profetien om DAVIDS TRONE. Er det en jordisk trone eller var Davids styre et forbilde på Messias og Guds evige rike hvor Jesus er kronet i himmelen?

Denne serien av innlegg fra Salmene har vært min respons på Ivar Helmersens innlegg hvor han hevder at profetiene tilhører Israel noe som jeg er helt enig i, Rom.9:4-6 og Ef.2:11. Men så kommer vi til det avgjørende spørsmålet: Ble de messianske profetiene «forskjøvet» da majoriteten av Israel forkastet Jesus? Broder Ivar sier at de ble forskjøvet og at Menigheten kom inn som en parentes. Hvis Gud endret sine planer må jo den første planen ha slått feil.

Men det lærer jo ikke NT. De slo ikke feil, sier Paulus, Rom.9:6a, for ikke alle som er av Israel, (kjødelig) er virkelig Israel, Rom.9:6b. Løftene er oppfylt «i Kristus inkludert hans lemmer». Løftene ble ikke utsatt eller satt på vent. For NTs budskap om frelse ved Messias er nettopp oppfyllelsen av løftene. Etter Jesu oppstandelse handler det ikke om rase, nasjonalitet osv. Gud vil frelse alle. La oss derfor se enda et vitnesbyrd fra Salmene og hvordan profetien om Davids rike ble gitt ved profeten Natan. La oss først se at profetien til David handlet at ætlingen (Messias) som skulle springe ut fra ham skulle ha en evig trone.

• Salme 89:35-38 Jeg vil ikke bryte min pakt og ikke endre det som gikk over mine lepper. 36 Ett har jeg sverget ved min hellighet, sannelig, for David vil jeg ikke lyve:37 Hans ætt skal bli til evig tid, hans trone som solen for mitt åsyn. 38 Som månen skal den stå for evig, vitnet i det høye er trofast. Sela.

Merk dere at denne profetien om Davids trone er av evig karakter. Dette dreier seg ikke om jordiske riker. Broder Ivar spør meg om Jes.9:6-7 og Luk.1:31-33. La oss se på Jes.9:6-7.

• Jes.9:6 For et barn er oss født, en sønn er oss gitt. Herredømmet er på hans skulder, og han skal få navnet Under, Rådgiver, Veldig Gud, Evig Far, Fredsfyrste.

• Jes.9:7 Så skal herredømmet bli stort og freden bli uten ende over Davids trone og over hans kongerike. Det skal bli gjort fast og holdt oppe ved rett og rettferdighet, fra nå av og til evig tid. Herrens, hærskarenes Guds nidkjærhet skal gjøre dette

Da jeg var dispensasjonalist lærte jeg at det er et gap på 2000+ mellom disse to vers. Vi ser Jesu komme gjennom Maria i v.6. Deretter plasserte vi v.7 i et fremtidig rike på 1000 år. Hva er problemet med dette? Jo, riket skulle være et evig rike. Karaktertrekkene ved riket er at det er et fredsrike bygget på rettferdighet, v.7. Merk deg at gapet på 2000 år ikke finnes – det er produsert. Merk deg for det andre at Paulus sier at Guds rike består i rettferdighet fred og glede i Den Hellige Ånd, Rom.14:17. Det er jo et åndelig rike og har ingenting med nasjonalisme å gjøre. Hva med Luk.1:31-33?

• Luk.1:32-33 Se, du skal bli med barn og føde en sønn, og du skal gi ham navnet Jesus.32 Han skal være stor og kalles Den Høyestes Sønn. Gud Herren skal gi ham hans far Davids trone,33 og han skal være konge over Jakobs hus til evig tid, og det skal ikke være ende på hans kongedømme

Merk også her uttrykkene; «konge til evig tid» og «det skal ikke være ende på hans kongedømme.» Derfor, «Davids rike» var aldri begrenset til 1000 år. Det var alltid tale om at tronen skulle stå for evig. Og at det er den himmelske tronen. Ingen jordisk trone kan stå evig, for bare det usynlige er evig, ifølge Paulus. La oss se på kilden til alle Davidsprofetiene om Davids trone.

• 2.Sam.7:12-16 Når dine dagers tall blir fullt, og du hviler hos dine fedre, da vil jeg etter deg oppreise din sønn som skal utgå av ditt liv, og jeg vil grunnfeste hans kongedømme.13 Han skal bygge et hus for mitt navn, og jeg vil trygge hans kongetrone til evig tid.14 Jeg vil være hans far, og han skal være min sønn. Når han gjør det som ondt er, vil jeg tukte ham med menneskers ris og med menneskebarns plager.15 Men min miskunnhet skal ikke vike fra ham, slik som jeg lot den vike fra Saul, han som jeg lot vike plassen for deg.16 Ditt hus og ditt kongedømme skal stå fast til evig tid for ditt åsyn, og din trone skal være grunnfestet til evig tid

Merk deg at dette skulle oppfylles på en av Davids etterkommere. Noe av profetien handler om Salomo. Men profeten Natan går videre forbi Salomo når han hevder at denne etterkommeren skal sitte på Davids trone til evig tid. Vi ser det samme. Dette er ikke et begrenset rike på 1000 år. Hva sier NT om oppfyllelsen av 2.Sam.7:12-16?

OPPFYLLELSEN

NT begynner med at døperen Johannes og Jesus proklamerer at riket er nær. Det var Messiasriket Jesus kom for å opprette, Matt.4:17. Riket var kommet nær.

La oss se hvordan profetiene om Davids rike oppfylles. Peter nevner denne profetien når han taler på pinsedag.

• Apgj.2:29-30 Brødre, la meg tale med frimodighet til dere om patriarken David. Han både døde og ble begravet, og graven hans er her hos oss den dag i dag. 30 Men fordi han var en profet og visste at Gud med ed hadde lovt å sette en av hans etterkommere på hans trone, 31 så var det Messias’ oppstandelse han forutså og talte om, da han sa at hans sjel ikke ble forlatt i dødsriket, og at hans kjød heller ikke så tilintetgjørelse.

Merk deg at Peter henter fragmenter fra 2.Sam.7:12-16 i. v.30.

• Apg.2:30 Men fordi han var en profet og visste at Gud med ed hadde lovt å sette en av hans etterkommere på hans trone,

• 2.Sam.7:12 da vil jeg etter deg oppreise din sønn som skal utgå av ditt liv, og jeg vil grunnfeste hans kongedømme

Peter siterer fra Davids trone i 2.Sam.7:12 i sin tale. Deretter begynner han å tale om Jesus på den himmelske tronen. Hva er poenget med Peters pinsetale? Jo, han søker å vise dem at Åndens utgytelse over Menigheten var et løfte gitt Israel i Joel 3:1-2. Og de ble oppfylt etter at Jesus ble opphøyet på tronen i himmelen. Peter knytter altså 2.Sam.7.12-16 til Jesu opphøyelse på tronen i himmelen – og ikke til en jordisk trone.

Men hvorfor er det så tungt for dispensasjonalister å erkjenne og innrømme dette? Hva er det som står på spill? Jo, det er forestillingen om et nasjonalt jødisk tusenårsrike. For dersom profetiene og løftene gitt Israel i GT oppfylles i Kristus og Menigheten – da blir det lite igjen av jødiske ting i Åp.20. Men som jeg har sagt til det kjedsommelige. DET FINNES IKKE NOE SLIKT JØDISK RIKE I ÅP.20. Det eneste stedet det finnes er mellom ørene til dispensasjonalister.

Som vi ser stadfester dette alt vi har sett. Himlenes rike ble tatt fra det vantro Israel og gitt den lille rest av Israel, Luk.12:31-32. Og da vi hedninger kom til tro, ble vi en del av riket. Ja, men hva med RIKET FOR ISRAEL? Israel var landingsstripen da riket traff jorden. Og de første tusener var troende jøder. Men Guds plan var at riket skulle ut fra Israels Rest – like til jordens ende, Jes.49:6.

KONKLUSJON:

Hva har vi sett? Det er to avgjørende bevis nevnt her.

1. Peter siterer fra profetien om Davids trone i sin pinsetale og knytter den til tronen i himmelen, Apg.2:30, 2.Sam.7:12.

2. Dette beviser og stadfester ordene om tronen. Den er evig i karakter derfor sies det at dette rike ikke har noen ende, Jes.9:6-7, Luk.1:32-33. Om det skulle være en ende etter 1000 blir tekstene feil. Guds rike er nå og utbres stadig til nye mennesker.

Nå er dette kun et facebookinnlegg. Jeg fører en del flere beviser fra boken: Davids trone – en himmelsk eller jordisk trone?

Artikkel arkiv

Siste artikler:

DET KORSFESTEDE LIV (2)

Vi har feiret påske. Jesus døde, men sto opp igjen. Hva nå? Hvordan blir den kristnes liv? Er det et nytt sett regler eller er

Les mer

DET KORSFESTEDE LIV!

Hva nå? Vi har nettopp feiret påske med Jesu død og oppstandelse. Men hva med fortsettelsen? Jesus sa «jeg er oppstandelsen og livet (gr. zoe).

Les mer