Finn Publishing

Og ham forkynner vi, idet vi formaner hvert menneske og lærer hvert menneske med all visdom, for å fremstille hvert menneske fullkomment i Kristus. Kol 1:28

HVORFOR TROR IKKE DISSE «TULLETE» PRETERISTENE AT PROFETIENE OM GUDS RIKE BLE UTSATT DA ISRAEL FORKASTET JESUS? (3)

Før jul publiserte jeg i en del innlegg hvordan profetier gitt Israel i GT ble oppfylt på Jesus og Menigheten i NT. Dette provoserer futurister, spesielt de som kalles «dispensasjonalister». Hvem er «dispensasjonalister»? Det er pinse/frie venner og mange andre i det lavkirkelige landskapet selv om mange aldri har hørt betegnelsen. Hvorfor blir man provosert? Jo, de lærer at løftene til Israel ble utsatt og satt på vent da Israel forkastet Jesus. Menigheten kom da inn som en parentes og en hemmelighet i påvente av riket som er et jødisk tusenårsrike.

Det er viktig å forstå dette bakteppet. Det Bibelen imidlertid lærer er at Israel ikke ble satt på et sidespor. Det var alltid en troende rest av Israel. På apostlenes tid er det apostlene i spissen for mange tusen jøder, Apg.4:4, Apg.21:20. Disse fikk løftene oppfylt og vi som var hedninger fikk del med dem ved troen. Veien videre fra den gamle til den nye pakt gikk gjennom Israels Messias. Ved troen på ham fulgte Rest-Israel ham gjennom død, oppstandelse til en posisjon i det himmelske, Ef.2:5-6. Og troende hedninger, som efeserne, fikk selvfølgelig samme posisjon som dem, Ef.1:19-23.

Hvorfor er dette så enormt viktig? Jo, dersom Guds løfter og profetier gjelder et annet folk og en annet tid, frarøves vi vår rikdom. Men det er ingen nye løfter i NT. Alle GTs løfter og profetier oppfylles i Kristus, 2.Kor.1:20. Dette for meg til å stille kritiske spørsmål om NT.

• Er frelsen med Kristus og Menigheten kun en parentes?

• Eller er det oppfyllelsen av GTs løfter?

Vi så sist hvordan Salme 110:1 beviser at oppfyllelsen ligger i Menigheten og den nye pakt. Nå skal vi se på denne mystiske Melkisedek i v.4.

MESSIAS SKULLE VÆRE PREST ETTER MELKISEDEKS VIS

Vi skal undersøke om profetien gitt Israel om Melkisedek er «forskjøvet». Husk at Salme 110 taler om Davids trone og derfor om Davids rike.

• Salme 110:4 Herren har sverget, og han skal ikke angre det: Du er prest til evig tid etter Melkisedeks vis.

Melkisedek omtales i noen få vers i GT. Det er i 1.Mos.14:18-20 og Salme 110:4. Melkisedek var konge og prest i Salem ifølge 1.Mos.14. Profetien om han er i Salme 110:4 hvor Messias skulle være prest etter Melkisedeks vis. Ble profetien «forskjøvet» som broder Ivar sier? Eller er den oppfylt?

Navnet Melkisedek, nevnes ti ganger i Heb.5-7 hvor den peker på Jesus som vår yppersteprest. Hvordan fremstilles Jesus som er prest etter Melkisedeks vis? Disse kapitler er så innholdsrike at det må skrives en hel bok for en fyldig utleggelse. Jeg vil kun ta frem noen vers som forteller om hvor Jesus er prest og tidspunktet.

OPPFYLLELSEN AV PROFETIEN/LØFTET OM MELKISEDEK

Hva lærer de apostoliske skrifter om Melkisedek?

• Heb.6:20 der Jesus gikk inn som forløper for oss, han som ble yppersteprest til evig tid etter Melkisedeks vis.

Her tales det om «DER» gikk Jesus inn som forløper for oss. Merk deg at dette er i fortid. Men hvor gikk han inn? Han gikk inn bak forhenget.

• Heb.6:19 Dette har vi som et anker for sjelen, et som er trygt og fast og når inn til det innerste, bak forhenget,

Er dette et forheng i et fremtidig jordisk tempel i tusenårsriket? Eller er det i den himmelske helligdom som tabernaklet og jordiske templer avskygget? Halleluja. Kristus er nå vårt anker. Om dette ikke er oppfylt har vi ikke forankring i den himmelske verden. Så til spørsmålet om hvor lenge dette riket skal vare? Skal det avbrytes med et fremtidig intervall på 1000år?

• Heb.7:1-2 Denne Melkisedek var konge i Salem og prest for den høyeste Gud. Det var han som gikk Abraham i møte og velsignet ham da han vendte tilbake etter seieren over kongene. 2 Det er han som Abraham ga tiende av alt. Han er – når en tyder navnet – for det første rettferdighets konge. Dernest er han også Salems konge, det vil si: freds konge.

Melkisedek var ikke bare prest, men også konge i Salem. De fleste mener at Salem i 1.Mos.14 er byen som senere ble kalt Jerusalem. Navnet betyr både rettferdighets konge og freds konge. Dette betyr at Jesus både er konge og prest. Og samtidig sier Heb.7:12. Om dette skulle vært et jordisk rike kunne ikke Jesus vært prest fordi han tilhørte Juda stamme og til den stammen talte ikke Herren om prestedømme. Prestedømmet var nøye knyttet til Levi stamme, Heb.7:12.

Hva viser alle profetiene om Jesus i salmene om dispensasjonalismen? Jo, de viser det enkle faktum at løftene ikke blir oppfylt på Israel som nasjon, men på de troende jødene som ble frelst i den første menighet. Og de viser oss noe mer. De viser at Menigheten ikke er bygget på nye løfter i NT, men på apostlenes forståelse av det profetiske ord. Og dermed er futurismens forkynnelse om utsettelse og «forskyvning» feil.

Men disse betraktninger må også i neste omgang føre til dette spørsmålet: Hva handler riket på tusen år om?

• Du finner ikke noe nasjonalt jødisk rike i Åp.20.

• Heller ikke et jordisk tempel med en Davids trone.

• Du finner ikke Jesus som prest i noe slikt tempel

• Heller ikke en bokstavelig ulv som beiter med lam. Alle disse ting pluss en mengde andre må granskes på nytt uten tunnelsyn.

Konklusjon:

Profetien i Salme 110:4 kan ikke oppfylles i et jordisk jødisk rike på tusen år av flere årsaker.

1. Profetien sies å være oppfylt da Jesus inntok tronen i himmelen, Heb.6:19-20

2. Profetien sies å romme «et evig prestedømme» og ikke et prestedømme på 1000 år

3. Den kan ikke oppfylles på jorden fordi det var Levi stamme som skulle være prester på jorden.

4. Dette sies å være oppfylt i fortiden og er ikke noe som skal skje i fremtiden da det aldri er tale om en ny omskiftning. Det sies at DETTE IKKE KAN FORANDRES

Derfor er konklusjonen klar. Dispensasjonalismens lære og Ivars kart om utsettelse er feil. Det er «i Kristus» løftene oppfylles – og ikke på et kjødelig plan. FAKTISK ER HELE DEN KRISTNE TRO BYGGET PÅ AT JESUS OPPFYLTE LØFTENE GITT ISRAEL I GT «I KRISTUS» og ikke på et jordisk Israel.

Artikkel arkiv

Siste artikler:

DET KORSFESTEDE LIV (2)

Vi har feiret påske. Jesus døde, men sto opp igjen. Hva nå? Hvordan blir den kristnes liv? Er det et nytt sett regler eller er

Les mer

DET KORSFESTEDE LIV!

Hva nå? Vi har nettopp feiret påske med Jesu død og oppstandelse. Men hva med fortsettelsen? Jesus sa «jeg er oppstandelsen og livet (gr. zoe).

Les mer