• Matt.24:32 Lær en lignelse av fikentreet: Når greinene har fått sevje og bladene springer ut, da vet dere at sommeren er nær.
Jeg ble frelst i 1974 og på den tiden var Hal Lindseys endetidsfokynnelse «hot». Hans bok «The Late Planet Earth» solgte over 35 millioner eksemplarer. Jeg har den på fire språk. Han forkynte at fikentreet i Matt.24:32 ble oppfylt da staten Israel ble proklamert og at innen én generasjon på ca. 40 år skulle Jesus komme igjen. Han hevdet at de bibellærere som virkelig satte seg inn i dette, gikk for dette synet.
Senere, i 1979, ga Filadelfiaforlaget ut Chuck Smiths bok om Jesu gjenkomst. Han var enda mer bombastisk. Når det ble 10 nasjoner i EU, 40 år etter 1948, altså i 1988, skulle Jesus komme. Men dette er bare toppen av isfjellet. En ingeniør ved NASA, Edgar Whisnant, ga ut boken 88 grunner til at Jesus skulle komme igjen i 1988. Alle disse feilet – men de lyktes med å bli mangemillionærer. Alle disse feilet. Også i Norge var disse tankene om 1948 ganske kjent. Men hvorfor feilet de?
Ufattelig få er villig til å innrømme fadesene. Hva var egentlig problemet? Det er noe uenighet om hvorvidt «fikentreet» i det hele tatt illustrerer Israel. Men jeg mener det kan gis dekning for det både i GT og NT. Men hva egentlig problemet? Merk deg linjen; «når treet får sevje og bladene springer ut».
FIKENBLADER I GT
Hva illustrerer egentlig fikenblader? Da må vi gå til Bibelen. Første gang de er nevnt er etter syndefallet.
• 1.Mos.3:7 Da ble begges øyne åpnet, og de skjønte at de var nakne. Så flettet de sammen fikenblad og bandt dem om livet.
Da Adam og Eva forsto at de var nakne kledde de seg i fikenblader. Men Herren godkjente ikke klærne og gjorde kjortler av skinn til dem. Kjortler av skinn inkluderer at noen måtte gi sitt liv, blod utgytes for at de skulle være kledd i skinn. Deretter kom Abel med et lam, 1.Mos.4, og ble godtatt, mens Kains blodløse offer ble avvist. Dette har opp gjennom kirkehistorien blitt tolket på følgende vis. Fikenblader illustrerer religion uten Jesus som Guds lam. Fikenblader er ikke sett på som bilde på åndelig liv, men religiøsitet og hykleri – en blodløs religion.
FIKENBLADER I NT
Hva med NT? Blir denne forståelse stadfestet av Jesus? La oss se hva som skjedde etter at han så hykleriet i templet, Matt.21:12-17. Noe av det første som skjer er dette:
• Matt.21:19 Han fikk da se et fikentre like ved veien og gikk bort til det. Men han fant ikke noe på det uten bare blad. Da sier han til det: Aldri i evighet skal det mer vokse frukt på deg! Og straks visnet fikentreet.
Jesus fant bare blader på treet. Og forbannet det og sa: «ALDRI I EVIGHET SKAL DET VOKSE FRUKT PÅ DET!» Og straks visnet treet. Han forsetter sin refsende tale i Matt.23 med mange ve-rop over de jødiske lederne. Og mot slutten sier han: DERES HUS SKAL LEGGES ØDE, v.38. Men det troende rest-Israel skulle se ham og ønske ham velkommen, v.39.
FIKENTREET I MATT.24:32
Dersom vi tenker oss at «fikentreet» i Matt.24:32 er Israel da blir den logiske løsning. Aldri mer skal den gamle pakts Israel bære frukt. Men den troende rest skal gå inn i sommeren. Og alt dette skulle skje innen én generasjon. Om vi leser Matt.1:17 om de 42 generasjonene og regner ut fra Matt.1 vil én generasjon være omkring 40 år. Hvorfor slo da Lindseys og Smiths beregninger feil? Husk at ALT skulle skje innen én generasjon. De hadde feil utgangspunkt. Om vi leser begynnelsen av kapitlet vil vi se at Jesus taler ut fra sin egen tid og hva som skulle skje inntil templet ødeleggelse i år 70, Matt.24:1-3. Det er dommen over Jerusalem og jødedommen som er temaet i alle disse kapitler, Matt.21:32-46, Matt.22:1-11, Matt.23 og Matt.24:1-3..
Det er ingen logikk at Matt.24:32 taler om liv i Israel når han tre kapitler tidligere forbannet fikentreet. Disse utsagn om fikentreet er det som har gjort preterister til idioter i andres øyne. Vi nekter å la tradisjonene blinde oss lenger. Hele opplegget med futurismen har gjort at den kristne tro har mistet sin integritet. Vi kan ikke si at «nå er det like før» i 2000 år uten at noen begynner å tenke. Inntil vi tar Herrens ord på alvor vil predikantene bare være et ekko av forrige generasjons predikanter. Og mistroen til Ordet vil fortsette å øke inntil vi våger å tenke gjennom tingene på nytt.
Men om vi innser at Matt.24 handler om dommen over GTs Israel, så kan vi følge Jesus og det troende Rest-Israel gjennom hans død og oppstandelse inn i sommeren. Sommeren er Guds åndelige rike hvor Herren varmer våre hjerter.