«DE SISTE DAGER» VAR TIDEN FRA JESU DØD OG OPPSTANDELSE – PINSEDAG OG ÅRENE TIL DA ISRAEL BLE DØMT I ÅR 70? (1)
Jeg har lånt illustrasjonen på bildet fra et innlegg Espen Waage hadde 2.desember. Der ser vi 15 nydelige kontraster mellom den gamle – og den nye pakt. De to paktene er mestparten av innholdet i GT og NT. Uttrykket «de siste dager» finnes fire ganger i Mosebøkene. Jeg har tatt alle fire med i bok nr.2 om «De siste dager». Der ser vi på konteksten i alle tilfellene. Jeg synes ikke det er fruktbart å komme med påstander. Det er bedre å begrunne HVORFOR vi tror som i tror. Jeg vil ta med litt fra den profetiske sangen Moses skrev om Israels siste dager i 5.Mos.32:1-44. Men bakgrunnen er 5.Mos.28-31. Jeg vil også ta med noen ord om loven og pakten fra 5.Mos.31 og grunnen til at Herren nevner ulykken som skulle ramme Israel.
MOSELOVEN OG PAKTEN ER ETT
• 5.Mos.31:29 Ulykken skal komme over dere i de siste dager, fordi dere gjør det som er ondt i Herrens øyne, og egger ham til vrede ved det som deres hender har gjort.
Ulykken skulle komme over Israel «i de siste dager» fordi de gjorde ondt i Herrens øyne. Hva ondt var det de gjorde?
1. De brøt Moselovens bud, spesielt det første bud, v.11-12
2. De brøt den gamle pakt, v.16, 19
• 5.Mos.31:11-12 Når hele Israel møter fram for å vise seg for Herrens, din Guds åsyn på det stedet han utvelger, da skal du lese opp denne loven for hele Israel så de hører på det. 12 Kall folket sammen, mennene og kvinnene og barna og de fremmede som bor i dine byer, så de kan høre det og lære å frykte Herren deres Gud og akte vel på å holde alle ordene i denne loven.
5.Mosebok kalles egentlig «Deutronomy» som kan bety «gjentagelsen» eller «for annen gang». Det er fordi Moseloven ble gjentatt. Den ble gjentatt fordi en ny generasjon var vokst frem i ørkenen. Alle som gikk ut fra Egypt døde i ørkenen på grunn av sin ondskap. Loven var dermed nøye knyttet til den gamle pakt.
• 2.Mos.19:5 Dersom dere nå virkelig vil høre min røst og holde min pakt, da skal dere være min eiendom fremfor alle folk – for hele jorden er min.
I neste kapittel, 2.Mos.20, begynner Herren å tale om de ti bud. Å lyde røsten er nøye knyttet til pakten. Moseloven og den gamle pakt er nøye flettet sammen. Vi ser det samme i 5.Mos.31.
• 5.Mos.31:16 Og Herren sa til Moses: Når du hviler hos dine fedre, da vil dette folket komme til å drive hor med de fremmede guder i det landet de kommer inn i. De vil forlate meg og bryte min pakt, som jeg har gjort med dem.
• 5.Mos.31:20b da vil de vende seg til andre guder og dyrke dem og forakte meg og bryte min pakt.
I neste kapittel ser vi innholdet i sangen og hvordan Herren skulle dømme Israel. Han skulle sette fyr på landet og brenne opp jødedommen slik som Sodoma og Gomorra, 5.Mos.32:20-32. Ilden er opptent i mitt hjerte til å fortære landet, 5.Mos.32:22. Kanskje de ville gi akt om de så hva enden ville bli? 5.Mos.32:29? Hva slags ende tales det om? Det er enden på den gamle pakts Israel.
Herren ville hevne sine tjeneres blod, 5.Mos.32:35, 42. Men en liten rest skulle berges gjennom trengselen, 5.Mos.32:43-44. Og den skulle nå ut til hedningene. Så til det kritiske spørsmål: Skal Gud dømme fremtidens Israel på grunn av brudd på en pakt som ble oppfylt og tatt bort da den nye pakt kom? Det skjedde for 2000 år siden?
PAKTSKIFTET FANT STED PÅ APOSTLENES TID
Som vi ser er «ulykken» over Israel knyttet til brudd på lovpakten. Den skulle se sine siste dager, 5.Mos.31:29. Er det sterke beviser for at apostlene sto midt i paktskiftet? Her er too utsagn hos Paulus og ett fra Hebreerbrevet:
• 2.Kor.3:11 Når det som svinner var i herlighet, da skal meget mer det som blir være i herlighet
Paulus taler i 2.Kor.3-4 om de to paktene og sier at det var en viss herlighet i den gamle pakt illustrert ved ansiktet til Moses. Men den var på vei ut. Han sa ikke at den svant på korset, men i ferd med å svinne – det er å fases ut
• Gal.4:30 Driv ut trellkvinnen og hennes sønn. For trellkvinnens Sønn skal ikke arve med den frie kvinnes sønn,
I Gal.4:21-31 bringer Paulus oss en allegori med to kvinner og to sønner. Han sier at de to kvinnene, Hagar og Sara er to pakter, v.24. De to sønnene illustrerer to typer jøder på hans tid – det vantro Israel og det troende. «Driv ut» viser at den gamle pakts tid var talte. Og Paulus knytter dette til det jordiske Jerusalem som ble ødelagt i år 70. Enden på den gamle pakts Jerusalem, Matt.22:7.
• Heb.8:13 Det som eldes og blir gammelt, er nær ved å bli borte.
Som alle kan de når vi leser 5.Mos.31-32, er det ingen tvil om at det er den gamle pakts Israel som skal se sine siste dager. Den nye pakt har ingen siste dager da Kristus er alt innholdet. Nå vet jeg at dersom du har bestemt deg til å være motstander av dette som er så åpenbart og enkelt er det en sak mellom deg og Herren. For min del er det viktig at dere forstår hvorfor preterister tenker som de gjør. Dette er ikke løse påstander. I bøkene om «de siste dager» er det ført grundige bibelske beviser. Og dette forklarer hvorfor alle som spekulerer i endetidsprofetier har feilet igjen og igjen i snart 2000 år. DE GLEMTE Å SPØRRE HVA SOM SKULLE ENDE. (forts.)