Som ny kristen fikk jeg presentert et syn som «de frie» og pinsevenner hadde adoptert fra «Plymouth brødrene». Det er læren om tidshusholdningene. Ifølge læren kom Jesus for å opprette et jordisk rike for Israel. Men riket ble utsatt da majoriteten i Israel forkastet Jesus. Menigheten kom inn Istedenfor Israel som en parentes. Men når Menighetens tid var over skulle den forsvinne opp i himmelen og de utsatte løftene til Israel oppfylles. Men når vi gransker Skriften vil vi se at løfte etter løfte, profeti etter profeti oppfylles nettopp på Jesus og Menigheten i NT.
Hvordan ble løftene til Israel oppfylt på Menigheten? I dette innlegget skal vi se på Esek.37. Jeg vil kort nevne templet/helligdommen Herren reiser for å bo blant det gjenopprettede Israel.
- Esek.37:26b-28 og jeg vil sette min helligdom midt iblant dem for evig tid. 27 Min bolig skal være over dem, jeg vil være deres Gud, og de skal være mitt folk. 28 Og folkene skal kjenne at jeg er Herren, som helliger Israel, når min helligdom blir midt iblant dem til evig tid.
Esekiels tempel, Guds bolig nevnes i Esek.37 og Esek.40-48. Dette tolkes forskjellig blant evangeliske kristne. Noen kaller dette «tusenårsrikets tempel.» De tenker at dette har sin oppfyllelse i et nasjonalt rike for Israel i tusenårsriket. Andre vet at Esekiel profeterte da Juda/Jerusalem var i fangenskap i Babylon og ser på dette som templet Serubbabel reiste etter de 70 årene i Babylon. Mens flere ser dette som den åndelige helligdom, Menigheten som Herren har bygget siden korset, oppstandelsen og Åndens utgytelse. Jeg har det synet at deler av Esekiels tempel taler om Serubabbels tempel, mens den åndelig linken oppfylles på Jesus og Menigheten.
APOSTLENES FORTOLKNING ER MIN FORTOLKNING
Jeg følger prinsippet; først naturlig – deretter åndelig, 1.Kor.15:46. I oppstandelsen handler det om at Kristus og Menigheten er et hellig tempel i Herren og en Guds bolig i Ånden, Ef.2:19-22. Paulus refererer til Esek.37 og Johannes antyder Åp.21-22 når han taler om Guds bolig er hos menneskene. La oss på Paulus først:
- 2.Kor.6:16 Og hva enighet er det mellom Guds tempel og avguder? Vi er jo den levende Guds tempel, som Gud har sagt: Jeg vil bo hos dem og ferdes iblant dem, jeg vil være deres Gud, og de skal være mitt folk.
Merk deg hva Paulus sier. Han sier «som Gud har sagt». «Jeg vil bo hos dem og jeg vil være deres Gud og de skal være mitt folk.» Hvor har han det fra? Det er fra to steder i GT. Det ene er 3.Mos.26 og det andre er Esek.37:27-28. Paulus ser Esek.37 oppfylt i Menigheten som kalles Guds tempel.
Hva menes med at vi er et tempel? Det betyr at Gud og jeg bor sammen. Den som holder seg til Herren er én Ånd med ham, ifølge Paulus. En del kristne protesterer fordi de ikke ser åndelige ting. Jeg er kommet hjem og Gud har kommet hjem ved at Jesus bor ved troen i mitt hjerte. De som kun ser fysiske ting går hele livet og venter på det store. De venter på sanselige ting. Men husk at dette tempelet er evig. Og det fysiske er timelig – mens det usynlige er evig, 2.Kor.4:18.
Jeg formaner dere til å slippe Ånden til slik at vi får fokus på Kristus. Han er i oss og vi er i ham. Denne forening, med Kristus og vår Far, er livsforvandlende. Johannes skriver at Kristus er i sin Fars skjød, Joh.1:18. Det kan bety at han utgikk fra Far og sitter i sin Fars favn. Eller på sin Fars fang. Det er inn i samme relasjon Ånden kaller oss.
- Joh.14:20 På den dagen skal dere kjenne at jeg er i min Far, og dere i meg, og jeg i dere.
I de neste versene taler Jesus om Ånden. Om ikke Ånden har vist deg dette – er jeg redd for at du har en foreldreløs ånd. Når Far ikke er på plass er du alltid på leit. Men om du har dine åndelige sanser opplatt forstår du HVOR DU ER, HVA DU ER, OG HVEM DU ER. Og hvem som har tatt bolig i deg – og du i ham. I boken min «De døde ben i dalen» tar jeg frem 11 andre sannheter fra Esek.37 som NT sier er oppfylt «i Kristus». (forts)