Det er flere oppfatninger i kristenheten om hvordan løftene til Israel skal oppfattes. Noen setter pennestrøk over GT og hevder at jødene er forkastet. Andre sier at løftene ble utsatt og at Menigheten kom inn som en ukjent parentes. Disse lærer at Israel og Menigheten må holdes strengt adskilt fra hverandre. Dette er synet ble jeg opplært i. Hvorfor er dette skillet så viktig blant dispensasjonalister? Det er fordi at synet (det teologiske systemet) forsvinner om løftene til Israel oppfylles på Menigheten, bestående av Jesus, troende jøder og hedninger. Men da jeg undersøkte dette nærmere så jeg at løfte etter løfte, profeti etter profeti i GT ble oppfylt på Jesus og det troende Israel i NT. Og deretter ble vi av hedensk ætt som tror på Jesus, invitert inn.
Profeten Joel beskriver kriser Israel gikk gjennom på GTs tid. De ble invadert av fremmede makter som beskrives som gresshoppesvermer som utarmet landet. Men vi ser lys i tunnelen i Joel (og de andre profetene). Messias skulle godtgjøre de år som «gresshoppene» hadde ødelagt for Israel. Og Herren skulle gjenopprette dem. Det skulle skje ved at Herren utgjøt sin Ånd over dem.
- Joel 3:1-2 Og deretter (septuaginta: I de siste dager) skal det skje at jeg vil utgyte min Ånd over alt kjød. Deres sønner og døtre skal tale profetiske ord. Deres gamle menn skal ha drømmer, og deres unge menn skal se syner.2 Ja, også over treller og trellkvinner vil jeg utgyte min Ånd i de dager.
Her ser vi hvordan Israel skulle gjenopprettes. For å slå fast hvordan profetien oppfylles må vi la apostlene tale med autoritet. Det kommer av at den kristne tro springer ut fra Jesu vitnesbyrd og apostlenes forståelse av Jesus. De bygget på GTs vitnesbyrd om Messias. Salvelse med olje og Åndens kraft var essensielt for de som skulle tjene i GT.
SALVET TIL TJENESTE
I GT var det spesielle tjenester som ble salvet i Israel. Prester, konger og profeter ble salvet med olje til tjeneste. Oljen var et sterkt bilde på Åndens salvelse, Sal.133. Men det sies faktisk at Ånden selv kom over noen dommere. Eksempler er Gideon og Samson. Herrens Ånd kom over dem og var nøkkelen til deres tjeneste. Ånden kom kun over enkeltmennesker, men det var aldri snakk om «over alt kjød» i disse tilfellene.
ÅNDEN UTGYTT OVER ALT KJØD
Men tilbake til Joel 3. I dette kapitlet ser vi noe annerledes. Ånden skulle utgytes over alt kjød og ikke bare over spesialister. Sønner og døtre, unge menn og oldinger skulle erfare Ånden. Ja, endog over trellene og trellkvinnene skulle Ånden utgytes, Joel 3:1-2. Det skulle også skje underfulle ting i sol og måne. Her henviser jeg til bok nr.7 i serien over Matt.24-25, «Himlenes Krefter Rokkes». Jeg tror nøkkelen til å forstå himmellegemene er å se hvordan de brukes som metaforer fra 1.Mosebok til Åpenbaringen.
JOEL´S PROFETI OPPFYLT I MENIGHETEN
Da Ånden falt over det Jesus-troende på pinsedag, ledsaget med ildtunger og tale i fremmede språk (tunger) var folket mildt talt overrasket. Noen trodde de troende var beruset av vin. Det var da Peter grep ordet og holdt sin pinsepreken. Han sa:
- Apg.2:15-18 For disse er ikke drukne, slik som dere mener. Det er jo bare den tredje time på dagen! 16 Men dette er det som er sagt ved profeten Joel: 17 Det skal skje i de siste dager, sier Gud, da vil jeg utgyte av min Ånd over alt kjød. Deres sønner og deres døtre skal tale profetiske ord. Deres unge menn skal se syner, og de gamle blant dere skal ha drømmer. 18 Selv over mine treller og trellkvinner vil jeg i de dager utgyte av min Ånd, og de skal tale profetiske ord.
Merk deg at Peter sa: MEN DETTE ER DET som er sagt ved profeten Joel. Merk deg også hva han ikke sier: Han sier ikke at dette er et bilde på en Åndsutgytelse som skal skje om 2000 år. Han sier heller ikke at dette ligner på det Herren skal gjøre i nasjonen om 2000 år. Han sier: DETTE ER DET!
Åndsutgytelsen skulle berøre alt kjød. Derfor ser vi hvordan Kornelius, ofte kalt den første åndsdøpte med hedensk bakgrunn, med sitt hus erfare åndsutgytelsen, Apg.10-11. På pinsedag var det jøder som var samlet. Løftet var gitt Israel/jøder i Joel 3. Og ble oppfylt på menigheten bestående av jøder i Apg.2. Senere ble troende hedninger inkludert. Alt disse ble en del av Guds menighet, Apg.9:31. Løftet i Joel ble oppfylt på Menigheten, bestående av troende jøder. Og vi hedninger ble etterhvert invitert inn.
Når jeg bruker betegnelsen «menigheten» tenker jeg ikke på kristne institusjoner og tunge gamle kirkesamfunn. Ordet «menighet» er det greske «ekklesia», som betyr «den utkalte forsamling». De troende jødene ble kalt ut av jødedommen og troende hedninger ut av hedenskapet. Disse var kalt til et levende hjertesamfunn med Jesus. Gjennom livssamfunnet med Kristus er alle troende blitt ett nytt legeme under Jesus som hode. Det er ikke tale om utsettelse av løftene. Men ikketroende jøder og hedninger kan fremdeles erfare Åndens dragelse mot Jesus. Og det håper jeg på. Men om jøder blir frelst blir de åndelig ett med alle andre med Jesus i hjertet – og ikke noe for seg selv.
Hva blir konklusjonen på Joel 3 og Apg.2? Det er ikke slik at Menigheten har stjålet løftene fra Israel. Herren hadde fra evighet av fokus på Kristus og at alle løfter og forhåpninger er i ham. Derfor oppfylte Gud alle løfter i Jesus, mens de som tror på ham er medarvinger. Det gjelder både jøder og hedninger. I praksis oppfylles løftene bare i Jesus-troende.