Dyret som stiger opp av havet i Åp.13:1-2 blir ofte sett på som Romerriket. Men hvorfor blir dyret i v.3 sett på som Antikrist? Det kan være at riket ofte ble identifisert med og sett på som ett med kongen/keiseren. De sju hodene på dyret illustrerer sju konger, Åp.17:9-10. Keiseren ble noen ganger kalt konge. «Vi har ingen annen konge enn keiseren», sa de da Pilatus ville slippe Jesus fri.
Ett av dyrets hoder ble såret til døden. I dag anser ikke historikere Julius Cæsar, den romerske erobreren som samlet Romerriket som keiser. Men historikere i det første århundret sier at den første keiseren var Julius. Jeg har tatt med referansene i bokserien; «Hvem er denne Babylon?» Etter Julius fulgte keiser Augustus. Den sjette var Nero og Galba den sjuende. Siden kom det to «dukkekeisere», Otho og Vietellus, som forårsaket borgerkrig. En ble utropt som keiser i Tyskland. Alle disse fire siste døde i løpet av år 68-69 e. Kr. De ble enten drept eller tok selvmord. Da var det krise og riket var i oppløsning, og det betød slutten på det julianske keiserdømmet. General Vespasian, som beseiret Galilea i år 67 hadde reist til Roma på grunn av kristen. Ved ham var det som om Romerriket ble vekket opp fra de døde og igjen rådde lov og orden.
Men hva med Åp.13:3 hvor «all jorden» (gr. ge) følger etter dyret? Dette verset har hatt stor betydning når kristne forventer en tyrann kalt Antikrist som skal styre verden globalt. Er det andre muligheter å forstå «all jorden» på?
Det greske ordet for «jorden» er det greske ordet «ge». Jeg vil ta med noen vers som viser hvordan ordet «ge» oversettes andre steder i NT.
- Matt.4:13-15 Han forlot Nasaret og bosatte seg i Kapernaum, som ligger ved Galilea-sjøen, i Sebulons og Naftalis landområder, 14 for at det skulle bli oppfylt som er talt ved profeten Jesaja: 15 Sebulons land (gr. ge) og Naftalis land (ge) ved veien mot sjøen, landet på andre siden av Jordan, hedningenes Galilea,
- Apg.7:11 Så kom det hunger over hele landet (ge) Egypt og Kana’an. Det ble stor nød, og våre fedre fant ikke noe å mette seg med.
- Heb.11:9 Ved tro levde han i løftets land (ge) som i et fremmed land. Han bodde i telt sammen med Isak og Jakob, som var medarvinger til det samme løftet.
Som du ser brukes ordet «ge» om landområdene de to stammene Sebulon og Naftali fikk da Josva utdelte land til stammene i Israel. Det brukes også om Egypts land og løftets land som Israel fikk. Når vi ser hvordan ordet «ge» er oversatt skulle vi kunne erkjenne at vi ikke bør være for bombastisk med at «all jorden» taler om jorden globalt. Vi bør i det minste være varsom.
HVORDAN AMILLENNIALISTER FORSTÅR «DYRET»
Men så til spørsmålet. Hvordan forstår amillennialister og preterister dyret i Åp.13:3?
Jeg har sakset dette fra Dr. Kim Riddleberger, teolog på en amillennialistisk side. Amillennialismen er verdens største syn og er del-futuristisk. Han skriver om dyret<.
Den mest åpenbare kandidaten utledet fra summen av tallene 6-6-6 er Nero Cæsar, siden den greske formen av Neros navn når den oversettes til hebraisk faktisk kan utgjøre 666. Dette er ikke en urimelig konklusjon og er allment akseptert slutning. (Se diskusjoner i: Bauckham, The Climax of Prophecy, 384-452; Caird, The Revelation of St. John, 174-177; Gentry, Before Jerusalem Fell, 193-219).
Men så til spørsmålet: Ble Nero tilbedt som en gud og krevde han full underkastelse? Kirkefader Chrysostom skrev:
Han ble tilbedt som en gud. Felles for begge kirkefader Chrysostom «Homilies» (prekensamlinger) er ideen om at keiseren hadde fått folk til å tilbe ham som en gud i sin egen levetid. Han etablerte dette i den tidligere preken og forsterket det da han identifiserte Nero som ‘lovløsheten’.
Men Nero var aldri i Jerusalem i templet, er en innvending. Det er nok riktig, men general Vespasian og general Titus invaderte Israel i år 67 på Neros ordre. Og da Jerusalem falt plantet Titus de romerske fanene i det aller helligste var det i «Neros ånd» som hadde gitt ordren. Husk at dyret både er riket og rikets leder. Noen tror ødeleggelsens styggedom i Matt.24, Luk.21:20-24 er de romerske armeenes angrep på Jerusalem. Andre mener det var general Titus som plantet styggedommen i templet. Noen fortolkere tror at de jødiske selotene forurenset helligdommen da de drepte 8000 andre jøder på tempelplassen rundt år 70 (Josefus). Det står veldig mye i skriftene til Josefus om det som fant sted da Jerusalem falt i år 70.
Foreløpig konklusjon: Ordet «all jorden» (ge) oversettes som land flere steder i NT. Hva er da i veien for at det skulle vært oversatt på samme måte i Åp.13:3? Noen hevder at vi undergraver troen på Guds ord med slike spørsmålsstillinger. Det er en gedigen misforståelse. Alt Gud sier er inspirert av Gud. Men bibeloversettelsene er ikke inspirert. Jeg har sikkert 30 oversettelser på norsk, svensk, dansk og engelsk. De er alle forskjellige i noen grad. Hvilken av dem er inspirert av Gud og 100% rett?
I neste innlegg skal jeg komme med en kort bemerkning om at det er et globalt aspekt av Antikrist. (forts)