SJELENS REISE OPPOVER (21)
ER GUD MED OSS? I SÅ FALL HVORFOR?
HVA NÅR MENNESKER REISER SEG MOT OSS? (2)
INTRODUKSJON TIL SALME 124
(Intro. 2)
• Salme.124: 1-2 Hadde ikke Herren vært med oss — så kan Israel si — 2 hadde ikke Herren vært med oss da mennesker stod opp imot oss…
Før vi kan snakke om Gud er med oss eller ikke må vi avklare om vi kjemper for Guds interesser eller holder på med våre egne ting. Om du møter motstand fordi du er kristen kriminell eller en ugjerningsmann som Peter sier, høster du kun det du har sådd i kjødet.
Om du ser nøye på disse to vers vil du se at David ser tilbake ikke bare på sitt eget liv og motstanden han møtte. Han ser på Israels historie. Noen av dere som leser dette er også med på siden kalt «Preterist Life». «Preterist» betyr kun at Gud holdt løftene og oppfylte profetiene. Jeg kjemper derfor ikke for noe som heter «preterisme», men for visjonen om at Kristus er alt etter at loven og profetene (Moses og Elia) er oppfylt. Det er når vi ser opp at vi ser «Jesus alene», Matt.17:8. Dette må vi ha for øye dersom vi skal fatte hva det vil si at «Gud er med oss».
OPPSTIGNINGSSALMENE TIL JERUSALEM
Salme 120-134 kalles i våre norske bibler «sanger ved festreisene». På engelsk heter de som regel «songs of ascents» som betyr «oppstigningssalmene. Menn i Israel foretok tre årlige festreiser fra perifere deler av Israel (eller fra steder utenfor Israel, Apg.2:5), opp for å feire Herrens høytider. Israels historie kalles forbilder, 1Kor.10:11. Den egentlige historien er ikke geografisk, men en oppstigning fra den adamittiske kjødelige natur til å kjenne Kristus på tronen. Paulus taler om sin «oppstigning» fra å være Israel etter kjødet til en åndelig person som kjenner Kristus, Fil.3:1-10.
HVORDAN KAN GUD VÆRE MED OSS OG IMOT ANDRE?
Er Gud med oss? I så fall hvorfor? For å fatte hva dette dreier seg om må vi merke oss følgende: Hvordan kan Gud være for noen og imot andre? Handler livet med Gud seg om lykketreff, bingo eller å vinne i Lotto? Nei, vi må merke oss hva som fører til at Gud er med. Vi finner «oppstigning» i hele GT. Som ved utvandringen fra Egypt. Israels slet som treller i Egypt. Israel var også avgudsdyrkere som egypterne, Apg.7:43.
Da Moses drøyde på fjellet med Herren, falt hele Israel i avgudsdyrkelse i forbindelse med gullkalven, 2Mos.32. Israel tok med seg avgudsdyrkelsen ut av Egypt ved at de bar med seg Moloks telt og Refans stjerne, Apg.7:43. Det var alle slags avguder i Egypt og kalveguden var en av dem. Herren ble provosert over at de brøt det første budet som er årsaken til all annen elendighet. Han ville ødelegge folket, men Moses går i mellom. Han får i stand en avtale med Herren om at Herren skal spare folket om noen vil stille seg på Herrens side.
• 2 Mos 32:26 da stilte Moses seg i porten til leiren og sa: Hver den som er på Herrens side, la ham komme hit til meg! Da samlet alle Levis barn seg om ham.
Levittene stilte seg på Herrens side og de ble da den prestelige stammen som skulle stå mellom folket og Herren. Det vi må merke oss er at Herren er med dem som er med ham. Denne stammen med Aron i spissen forvaltet gudsdyrkelsen i tabernaklet. Stefanus sier at tabernaklet med alt som var inkludert var forbilder. Disse bilder er fulle av illustrasjoner av Kristus og Menigheten. Leksen er denne: Herren har ikke favoritter i den forstand at han gjør forskjell på folk. Det var levittenes respons som utgjorde forskjellen. «Oppstigningen» i 2Mosebok er fra trelldom i Egypt, 2Mos.1-2, til et hus fullt av herlighet, 2Mos.40.
OPPSTIGNING FRA ØRKENEN TIL LØFTESLANDET:
ER DU FOR OSS ELLER FOR DE ANDRE?
Vi ser oppstigningen også i Israels inntagelse av løfteslandet. Da Josva skal føre Israel inn landet får han en åpenbaring av «høvdingen over Herrens hær».
• Jos 5,13-14 Mens Josva var ved Jeriko, hendte det en gang at han så opp og fikk øye på en mann som stod foran ham med et løftet sverd i hånden. Josva gikk bort til ham og sa: Er du for oss, eller er du med våre fiender? 14 Han svarte: Nei, jeg er høvdingen over Herrens hær. Nå er jeg kommet. — Da falt Josva på sitt ansikt til jorden og tilbad og sa til ham: Hva har min herre å si til sin tjener?
Merk deg Josvas spørsmål: «Er du for oss eller med våre fiender?» Og merk deg det underlige svaret: NEI! Jeg er høvdingen over Herrens hær. Hvordan skal jeg forstå dette? Jeg er hverken for dere eller imot dere. Jeg er høvdingen og det er dere som må være med meg. Når vi sier at Herren er med oss betyr det at Herren er med dem som er med Kristus. Du kan ikke synke ned og leve i kjødet og hevde at du har Herren med på laget.
«Oppstigningen» fra Egypt, gjennom ørkenen og inntagelsen av landet illustrerer det samme: Et oppbrudd fra et adamittisk sinn til Kristus. Om du leser Israels historie vil du se at den er full av avgudsdyrkelse og opprør. Men inni nasjonen var det alltid en troende rest. Disse sto for Herren og hans interesser som i lys av den fulle åpenbaring er frelsen i Kristus. Du ser Rest-Israel i Jes.1:1-10 hvor majoriteten av Israel var som Sodoma og Gomorra. Men det var en troende rest inni beskrevet som en vakthytte.
OPPSTIGNING FRA JØDEDOMMEN TIL KRISTUS
På Jesu tid kalte Herren Rest-Israel ut av jødedommen, Joh.10:1-10, og oss hedninger ut av hedenskapet, Joh.10:16. Alle er kalt til samfunn med Gud i Kristus som dreier seg om oppstigning fra en adamittisk natur til en guddommelig, «Kristus i oss håpet om herlighet».
Leksen vi kan dra fra Salme 124:1-2 er at Herren er kun med dem som er med ham. Det er alle som har fått blikket på Kristus og derfor forstår hvem det sanne Israel er. Israel etter kjødet var representert ved et lederskap og en majoritet som hadde djevelen til far, Joh.8:44.
Budskapet til Israel fra Jesus og apostlene var et kall til Israel om å bli med videre. Ut av en kjødelig religion som var blitt infisert av den onde til full forening med Kristus i herlighet. I dag er det ubegripelig for meg at «frie venner» og «pinsevenner» tror at det vantro Israel er Guds folk. Det som kalles «Guds Israel» er Jesus og det troende Israel. De er nye skapninger, Gal.6:16. Og vi hedninger fikk del med dem og ble podet inn i Oljetreet. Disse danner NTs Gudsfolk ved troen på Israels Messias.
OPPSTIGNING FRA ET ADAMITTISK SINN TIL KRISTUS
Det er dette kampen står om. Guds sæd kontra Adam og adamittisk kjød. Det er i denne forbindelse interessant at ordet for «mennesker» som sto opp imot David i Salme 124:2 er det hebraiske «adam». I GT var Guds interesser, Kristus, lagt ned som bilder i jødedommen. I NT er alt pakket ut, og vi ser hans herlighet. Hvordan kan du blande kortene etter at Jesus er kommet? Om Herren er med eller ikke handler ikke om bingo eller lotto. Herren er med dem som stiller seg på Kristi side. De som er for Kristus. Disse er ett med Guds sæd, Kristus. Dette er ikke noe for deg som er forført til å tro at det kristne livet er et liv i komfortsonen hvor kjødet har oppslukt deg og du føres som død fisk med strømmen. Men om du i ditt innerste kjenner kallet til oppbrudd må du bryte opp og følge Lammet hvor det går koste hva det koste vil.