Finn Publishing

Og ham forkynner vi, idet vi formaner hvert menneske og lærer hvert menneske med all visdom, for å fremstille hvert menneske fullkomment i Kristus. Kol 1:28

SJELENS REISE OPPOVER 16

«LIVETS VEI OPPOVER» DEL 16
INTRODUKSJON TIL SALME 123
TIL DEG LØFTER JEG MITT ØYE, v.1a
«HÅPETS ØYE»

• Sal 123:1-4 En sang ved festreisene. Til deg løfter jeg mine øyne, du som troner i himmelen! 2 Se, likesom tjeneres øyne følger sine herres hånd, likesom en tjenestepikes øyne følger sin frues hånd, slik følger våre øyne Herren vår Gud, til han blir oss nådig. 3 Vær oss nådig, Herre! Vær oss nådig! For vi er blitt mer enn mettet med forakt. 4 Vår sjel er blitt mer enn mettet med spott fra de trygge, med forakt fra de overmodige.

Jeg har av og til blitt spurt «hva nå» når jeg har inntatt et preteristisk perspektiv på Skriften. Noen tror feilaktig at preterisme betyr at alt oppfylt og at det samtidig betyr at alt er avsluttet. Men det er kun den gamle verden under Moses og jødedommen som er avsluttet. Mens det nye riket kalt «i Kristus», nevnt mange titalls ganger i NT, er evig.

Men hva med GT? Betyr dette at GT er ut på dato? Nei, vi leser GT gjennom apostlenes øyne. Da vil vi se Kristus gjennom hver eneste bok i GT. Men vi lever ikke under Moseloven. Det er derfor at vi så Jesu verk i oss i Høysangen 1 for noen uker siden. Og nå ser vi på Salme 120-134 gjennom pilgrimens øyne.I den nye pakt stiger vi opp til tronen i himmelen. I sin stilling er vi der allerede, Ef.1:19-23, Ef.2:6. Men i erfaringene er det en reise fra en verden av kjød til en stadig større erkjennelse av hvem Jesus er.

Denne salmen er en av de kortere salmene. Salme 117 har kun to vers, mens Salme 131, 133 og 134 har tre vers hver. Men det betyr ikke at budskapet er mindre viktig. Noen tror at denne salmen ble forfattet lenge etter Davids tid. Noen tror at den tilhører Nehemjas tid, mens andre daterer den så sent som til den syriske kongen Antiokus´ angrep på Israel og Jerusalem. Men Charles H. Spurgeon sier at det ikke finnes noen bevis for dette. (Charles H. Spurgeon, Psalms s. 568).

Martin Luther sier om denne salmen: “Denne salmen er et veldig godt eksempel på at bønnens kraft ikke behøver å bestå av mange ord, men i Åndens sukk. For store og tungtveiende saker kan bestå av noen få ord, hvis de kommer fra Ånden og hjertets usigelige sukk. Hver bønn er lang nok hvis den er inderlig og kommer fra et rett hjerte.” (Martin Luther, sitert av Charles H. Spurgeon, Psalms s. 568).

Det er to viktige ord uten om Herren selv i salmen. Det er ordet «øyne» som forekommer fire ganger. Bønnen dreier seg om at Herren må være «nådig». Ordet «nådig» forekommer tre ganger. Bakgrunnen for bønnen eller sukket er at sangeren er utsatt for spott og forakt. Og derfor vil ha en reise opp og over dette nivået.

LIVETS VEI OPPOVER

Dere som har fulgt meg gjennom denne serien om «salmer ved festreisene» vet at jeg anvender Ordspr.15:24 som nøkkelord. «Den forstandige går livets vei oppover for å unnfly døden og dødsriket der nede.» Bibelen er en bok om liv og begynner derfor med «livets tre», 1Mos.2.9. Men det er to trær i hagen som Ånden spesielt minner oss om.

Disse to trærne illustrerer de to veier gjennom Bibelen. Når vi ser skapelsen gjennom apostelen Johannes sine øyne ser vi følgende: Det er Kristus som er livets tre, Joh.15 og Joh.1:4. I ham var liv og livet var menneskenes lys. Mens kunnskapens tre som er dødens vei. Den er kontrasten mellom de to trærne vi ser i nøkkelordet i Ordspr.15:24. Det finnes en fallen kunnskap som oppblåser og løsriver oss fra avhengigheten av Herren. Men det finnes også en kunnskap som gjør oss rik i Herren, Ef.1:15-17.

En kristen kan ikke leve i kjødet. Han kan falle unntaksvis. Men dersom han lar det bli en vane å la kjødet dominere vil han spre død både til seg selv og rundt seg gjennom ord og gjerninger. Disse to veier domineres av to lover; syndens og dødens lov som drar nedover og Livets Ånds lov som løfter sjelen inn i Guds nærhet, Rom.8:1-2.

BUDSKAPET I SALMENE

Under introduksjonen for noen uker siden nevnte jeg to nøkkelvers som har guidet meg gjennom Salmene. Jeg tror at vi finner de to nøklene til Salmenes bok i Salme 25:15 og Salme 40:4.

• Mine øyne er alltid vendt i mot Herren, han drar mine føtter av garnet. Salme 25:15.
• Han la i min munn en ny sang, Salme 40:4

Disse to summerer opp budskapet i salmene på følgende måte: Dersom jeg har blikket vendt i mot Herren, vil han uansett omstendigheter legge en sang i mitt hjerte. Den NYE sangen er sangen om Lammet. De troende i Åp.15 sang to sanger, fordi de var frelste jøder.

• Åp 15:3 De synger Guds tjener Moses’ sang og Lammets sang, og sier: Store og underfulle er dine gjerninger, Herre Gud, du Allmektige! Rettferdige og sanne er dine veier, du folkenes konge.

Om du leser Salm.40 vil du se sammenhengen «den nye sangen» står i. Vi ser en profeti om Jesu komme i Sal.40:6-8. Salme 123 begynner med at sangeren løfter sine øyne til Herren.

HÅPETS ØYE

Salme 123 har i flere hundre år vært kalt «håpets øye». Det kommer av at sjelen på sin vei oppover nå har fått håpet og glimtet tilbake i øynene. Det er mulig å se i øynene hvor sjelen befinner seg. Det er ikke for ingenting at øynene kalles sjelens speil. Sjelen har nå på sin reise oppover fått se visjonen av Guds evige hensikt og plan. Hun har sett Jerusalem som korresponderer til Guds fulle tanke, Salme 122 og Åp.21-22. Men det er viktig å forstå at selv om sangeren har sett staden er det ikke det samme som om sjelen selv er bygget inn i fellesskapet. Men sjelen har fått håp og et helt nytt glimt i øyet. La oss se hva øyet ser.
1. Sjelen har et nytt syn på Herren
2. Sjelen har et nytt syn på Herrens gjerninger
3. Sjelen har et nytt syn på seg selv i prøvelser

Jeg minner til slutt om at øynene er legemets lys. Dersom ditt øye er friskt blir hele legemet fylt av lys. Men dersom det ikke er noen visjon blir alt famlende og usikkert. Noe av det største i livet er å se nye fødsler. Det gjelder både på det naturlige og det åndelige plan. Mens noe av det mest tragiske er 50 år gamle babyer. All barnslighet åndelig springer ut fra mangel av åndelig forståelse. Uten åpenbaring blir folket tøylesløse sier Ordspråksboken.
Artikkel arkiv

Siste artikler:

DET KORSFESTEDE LIV (2)

Vi har feiret påske. Jesus døde, men sto opp igjen. Hva nå? Hvordan blir den kristnes liv? Er det et nytt sett regler eller er

Les mer

DET KORSFESTEDE LIV!

Hva nå? Vi har nettopp feiret påske med Jesu død og oppstandelse. Men hva med fortsettelsen? Jesus sa «jeg er oppstandelsen og livet (gr. zoe).

Les mer