Finn Publishing

Og ham forkynner vi, idet vi formaner hvert menneske og lærer hvert menneske med all visdom, for å fremstille hvert menneske fullkomment i Kristus. Kol 1:28

SJELENS REISE OPPOVER 15

SJELENS REISE OPPOVER! (15)
«BE OM FRED FOR JERUSALEM»

• Sal 122:6-9 Be om fred for Jerusalem! La det gå dem vel som elsker deg! 7 Må det råde fred innenfor dine murer, ro i dine saler! 8 For mine brødres og mine venners skyld vil jeg si: Fred være i deg! 9 Fordi Herren vår Guds hus er der, vil jeg søke ditt beste.

Det finnes 15 salmer som har overskriften; «salmer ved festreisene». I den gamle pakt måtte mennene foreta tre årlige reiser opp til Jerusalem for å feire de tre festivalene; påske, pinse og løvhyttefesten. I den nye pakt ser vi oppfyllelsen av festivalene «i Kristus». Derfor behøver vi ikke reise noe sted geografisk for å feire. Vi tilber nå i ånd og sannhet, Joh.4:20-24.

Vi ser i Joh.4 hvordan det var dissens mellom jøder og samaritanere om hvor det var riktig å tilbe og feire. Det skjedde en splittelse etter Salomos tid hvor 10-stamme Israel startet en konkurrerende gudsdyrkelse i Samaria. De havnet fort i avgudsdyrkelse og mange ble bortført av assyrerne i 721 f. Kr. I de tomme lommene som oppsto i Nord-Israel flyttet fremmede folkeslag inn og blandet seg med dem som var igjen av Israel. Samaritanere på Jesu tid var derfor et blandingsfolk som jødene så ned på.

Samaritanerne mente ut fra sine tradisjoner at fjellet Garisim var det riktige stedet for gudsdyrkelse. Mens jødene holdt fast på Jerusalem. Men Jesus sa at nå var tiden kommet for omveltning. Gjennom hans død, oppstandelse, himmelfart og Åndens utgytelse skulle tilbedelsen flyttes fra fysiske geografiske begrensninger til hjertene, Joh.4:20-24. Hvert gjenfødt menneske skulle nå bli en helligdom for tilbedelse. De skal tilbe verken i Jerusalem eller på fjellet Garisim. Det betyr at alle geografiske steder er riktig når hjertet er rett. Derfor er det kun ett Jerusalem i den nye pakt. Det er det himmelske Jerusalem, Heb.12:22, som også kalles det frie Jerusalem «der oppe», Gal.4:25-26.

Derfor er slike geografiske reiser for å møte Gud slutt. Nå tar Ånden tak i sjelen og ånden din og løfter deg inn i tilbedelse til Gud gjennom Kristus på tronen i himmelen. Andrew Murray skrev en gang at den høyeste form for tilbedelse er når den iboende Kristus er ett med Kristus på tronen i himmelen. Målet er å gjøre den troende til «en festreisende» ved at sjelen løftes ut av en verden av kjød inn i Guds nærhet. Inntil vi lever i det intime forholdet til Herren.

Om du er en kristen som ikke kjenner til tilbedelse i ånden, men kun er gjerningssentrert er det en verden som ikke er åpnet for deg. Det er mulig å være påskevenn og holde seg til forsoningsverket på korset uten å erfare pinsefesten og kraften fra det høye. Men det er også mulig å være pinsevenn uten å kjenne det fulle evangelium på løvhyttefesten.

I «sjelens reise oppover» ser vi på hvordan Ånden fører sjelen «livets vei oppover bort fra dødsriket der nede», Ordspr.15:24. Dødsriket der nede er alle de lavere instinkter i oss som er i slekt med døden, kjødet og Satan. Den nye naturen i Kristus har flere kjennetegn og de kan vi kalle Åndens frukt, Gal.5:22. En av aspektene er fred. Teksten vår i dag handler om fred for Jerusalem.

Men David fikk ikke selv bygge et hus for Herren fordi han hadde sloss mye og bekjempet fiendene. Salomo, som kan bety «fredfull» eller «fredsfyrsten», skulle bygge huset. Hør hva Salomo sier: Du vet at min far David ikke kunne bygge et hus for Herrens, sin Guds navn, på grunn av de krigene som han hadde med fiender på alle kanter, til Herren la dem under hans føtter, 1Kong.5:3. Derfor er Guds fred så viktig når Guds verk skal bygges. Navnet Jerusalem er også assosiert med fred.

ER FREDSRIKET KOMMET?

NT lærer at Guds rike, også kalt fredsriket er kommet. Mange kristne protesterer på det fordi de kikker rundt seg i verden og ikke har blikket festet på Kristus. Det nye riket er lokalisert i Kristus og handler ikke om den kjødelige verden. Det betyr ikke at vi lever i tusenårsriket. Guds rike i Kristus er evig, ikke 1000 år, Heb.1:8 og Heb.12:25-28. Se hva Paulus sier om det:

• Rom 14:17 Guds rike består jo ikke i mat og drikke, men i rettferdighet og fred og glede i Den Hellige Ånd.

Om du leser versene foran vil du se at konteksten dreier seg om det romerne står midt oppi. Merk deg at riket i Ånden har flere karaktertrekk. Rettferdigheten i Kristus fører til fred med Gud og hverandre. Det gjelder nå om å leve livssamfunnet med Kristus. Det er når vi beveger oss utenfor Kristus det blir kjødelig og urolig blant Guds folk. Men når etablerte Jesus freden? Det skjedde på korset.

• Kol 1:20 og ved ham forlike alle ting med seg selv da han gjorde fred ved blodet på hans kors, — ved ham, enten det er de som er på jorden, eller de som er i himlene.

For en del år siden kom det en japansk soldat ut av jungelen. Under 2 verdenskrig hadde han skjult seg i jungelen. Han levde der i flere 10-år uten å vite at var krigen var slutt. Freden var kommet for over 30 år siden. På det militære plan er fred det samme som fravær av krig. Mens fred i Guds rike er å være ett med Gud i hans natur. Denne type fred er objektiv og handler OM VÅRT GUDSFORHOLD og ikke subjektive følelser av fred i hjerte.

ÅNDENS FRUKT ER FRED

Men i neste omgang handler fred om Kristi natur i oss. Fred i NTs brever er derfor en Åndens frukt, Gal.5:22. Derfor sier Jesus «min fred gir jeg dere». Det sier han i kapitlet før kapitlet om vintreet som bærer frukt, Joh.15. Freden nevnt i Kol.1:20 er den grunnleggende. Mens freden i Joh.14:27 er en frukt som springer ut fra fellesskapet med Kristus i Ånden. Kristne skal bringe dette riket med seg på jorden da fredsfyrsten bor inni oss. Vår oppgave er å bringe evangeliet om Guds rike til alle mennesker. Da vil alle erfare freden Jesus gir og verden blir forandret.

Så tilbake til spørsmålet: Er fredsriket kommet? Jo det er her i frøform, men ikke i sin fulle manifestasjon. Hele eiken ligger i nøtten. Alt av fredsfyrsten Kristus er i oss. Men den fulle demonstrasjon hvor vi ser Guds rikes fulle seier håper jeg ligger foran oss i tid. Guds rike seirer over alle riker.

En fornyet «påske» vil ikke forvandle verden. Heller ikke en fornyet pinse. Kun en ny forståelse av den fulle høsten i 3Mos.23 vil kunne forvandle verden. Men da må Guds folk være i stand til å ta imot «elver» av levende vann. Løvhyttefesten er nye sterkere enn pinse. Pinse er Åndens førstegrøde, Rom.8:23. Mens Joh.7:37-39 ikke er førstegrøden, men den fulle manifestasjon av løvhyttefesten, Joh.7:1-2. Vi har kilden i oss, men ser lite til den fulle manifestasjon av Kristus blant Guds folk. Herren må gire betydelig opp dersom denne verden skal forvandles.

BØNN OM FRED FOR JERUSALEM

Sjelen fylles nå av bønnens Ånd. I v.6-7 ser vi bønnen om fred for Jerusalem. Det var nødvendig da fiender ødela Jerusalem mer enn én gang gjennom historien. Kristne er i dag opptatt med å be om fred i Midtøsten og det er bra. Men samtidig har mange ufred i sine hjerter. Og en del kriger i sine hjem og i sine menigheter. Det er lettere å be om fred på andre siden av kloden enn i ditt eget hjem. For når du ber for deg selv må du gi respons og bli forvandlet. Problemet med mange er at de vil ha Herrens vekst og velsignelse uten å bli forvandlet.

Hvor kommer all ufreden fra, og hvorfra kommer all striden blant dere? Er det ikke fra lystene, som fører krig i lemmene deres? Jak.4:1. Jakob skriver til de troende kristne fra 12-stamme folket. Dette viser at selv om de var gjenfødt hadde de ikke foretatt reisen oppover. De var kommet til tro, men troen hadde fått føtter å gå på.

Jerusalem og templet viser oss to forskjellige sider av Guds menighet. Jerusalems var den store konges stad. Mens templet var Guds bolig hvor prestene tjente. Merk deg at dette er en av Davids salmer. Guds hus kunne bare bygges etter at Israels fiender var beseiret. På samme måte som Menigheten ble bygget etter at Jesus beseiret makter og myndigheter på korset. Jesus på tronen i himmelen illustrerer «Salomo-aspektet» hvor freden skal formidles globalt.

En menighet hvor alle dømmer alle sider av sitt eget kjød, Sal.122:5, vil kjennetegnes av fred og ro. Alle sjeler som stiger opp til dette nivået opplever en bønnens Ånd om fred i forsamlingen.

SANGEREN TALER FRED FOR BRØDRENES SKYLD

En som har begynt reisen oppover taler fred til sine omgivelser.

• Salme 122:8 For mine brødres og mine venners skyld vil jeg si: Fred være i deg!

Vi fikk del i Kristusnaturen da Ånden talte Jesus inn i oss. Gud er en Gud som taler. Han talte og det skjedde. Og han bød og det sto der. På samme måte har det vi sier innvirkning på våre omgivelser. Altfor mange kristne ødelegger fellesskapet fordi de ikke har kontroll på tungen. Hva snakker du om?
Jakob advarer de troende om tungens synder.

• Jak 3:6 Også tungen er en ild. Som en verden av urettferdighet står tungen blant våre lemmer. Den smitter hele legemet og setter livshjulet i brann, og selv blir den satt i brann av helvete.

Når vi leser hva Jakob sier om tungen går det kalt nedover ryggen på meg.

• Jak 3:7-8 For all natur, både hos villdyr og fugler, krypdyr og sjødyr, kan bli temmet og er blitt temmet av den menneskelige natur. 8 Men tungen kan ikke noe menneske temme. Den er et ustyrlig onde, full av dødelig gift.

Tungen er et ustyrlig onde, fullt av dødelig gift og ingen kan temme den. Dette er alvorlig. Det er ikke verden utenfor menigheten som er den største utfordring for kristne. Det største problemet er at kristne ikke er dominert av den nye naturen. Mange sprer løgn som kommer fra løgnens far.
Alle sier noe. Spørsmålet er hva du snakker om. Forkynner du Kristus? Død og liv er i tungens vold, og hver den som gjerne bruker den, skal ete dens frukt, Ordspr.18:21. Om du lever i den nye naturen blir du en fredsstifter. DA 
FORKYNNER DU KRISTUS. Da beviser du at du er Guds barn.

• Matt 5:9 Salige er de som stifter fred, for de skal kalles Guds barn.

Men hvorfor skal man være en fredsstifter? Det er ikke bare for vår egen skyld, men også for at Gud skal bo og trives i blant oss.

FRED FOR GUDS HUS ER DER

• Salme 122:9 Fordi Herren vår Guds hus er der, vil jeg søke ditt beste.

Når vi bringer Guds rike ut skal vi bringe freden med oss, Matt.10. Dersom budskapet om det nye riket i Kristus blir avvist skulle de ta freden med seg. Det betyr at vi ikke skal satse der såkornet ikke har noen fremtid.

• Matt 10:13 Om da huset er det verd, skal deres fred komme over det. Men om det ikke er det verd, da skal freden vende tilbake til dere selv.

Sjelen som er på vei oppover taler fred for brødrene og vennenes skyld. Men også for at Herrens skal bo i oss. David søkte det beste for Guds hus sin skyld.

Den søker heller ikke sitt eget beste, men nestens. Når sjelen synker ned i kjødet er den selvisk. Men når Ånden begynner å løfte den opp kommer helt nye toner fra Ånden inn. Brudgommens egen natur vil mere og mere fylle sjelen på reisen oppover. Halleluja! Amen!

Konklusjon: I Guds rike er ikke fred det samme som fravær av krig. Det er mye større da det er felleskap med Kristus fredsfyrsten, som har flyttet inn i våre hjerter. I samfunnet med guddommelig natur løftes vi ut av en verden av kjød og inn i Guds vidunderlige fred.

BIBLIOGRAFI
Blaiclock, E. M. Psalms of Worship, Scripture Union, London, 1977
Leopold, H. C. Exposition of Psalms, Baker Book House 1969, Grand Rapids MI
Spurgeon. C. H. Psalms. Kregel Publication 1976, Grand Rapids, MI
Artikkel arkiv

Siste artikler:

DET KORSFESTEDE LIV (2)

Vi har feiret påske. Jesus døde, men sto opp igjen. Hva nå? Hvordan blir den kristnes liv? Er det et nytt sett regler eller er

Les mer

DET KORSFESTEDE LIV!

Hva nå? Vi har nettopp feiret påske med Jesu død og oppstandelse. Men hva med fortsettelsen? Jesus sa «jeg er oppstandelsen og livet (gr. zoe).

Les mer