HVA TUNGENS ONDSKAP VIRKER
Salme 120:3-4
SJELENS REISE OPPOVER (5)
Vi studerer Salme 120-134. Disse salmene gir oss oppskriften på hvordan vi kan oppleve «sjelens reise oppover», Ordspr.15:24. Ikke geografisk som Israel reiste opp mot Jerusalem i GT, men åndelig ut av et adamittisk sinn og inn i Kristi sinn og Guds natur. Hvorfor fortolker jeg Israels historie inkludert høytidene deres som forbilder? Det er fordi NT sier at Israels historie er forbilder, 1Kor.10:11, og høytidene er skygger som viser oss Kristus, Kol.2:16-17. Men som vi så i v.1-2 så kan tungens synder hindre festreisen vår. For at vi skal bli festreisende må dette området behandles. La oss se videre på hvordan sangeren beskriver dette.
• Salme 120:3-4 Hva skal han gi deg, og hva mer vil han gi deg du falske tunge? Stridsmannens skarpe piler og slike glør som det blir når gyvelbusken brenner.
Vi har sett hvordan tungen er en indikator som avslører om hjertet er sunt. Et slags åndelig termometer. I disse to versene ser vi noe av hva tungen virker.
VOLDSMANNENS SKARPE PILER
Onde ord er som voldsmannens skarpe piler. Åndelige sannheter kan virke abstrakte fordi de ikke kan ses. Derfor har Gud gitt oss Bibelen som er som ei bildebok for å hjelpe oss å forstå åndelige sannheter. Her bruker han to illustrasjoner for å vise oss hva løgnaktige lepper og en falsk tunge kan utrette. Hva kan vi forvente av en falsk tunge?
Den Hellige Ånd bruker sine ord med omhu. Vi vet at Guds ord er som et tveegget sverd. Det er mulig å dra et sverd og i neste øyeblikk stikke det ned i sliren igjen. Gud angret da han skulle utslette Ninive gjennom profetiene til Jonas. Det var som om han stakk sverdet i sliren igjen.
Men dersom en pil er sendt er den vanskelig å dra tilbake. Den treffer sitt mål og gjør skade. Vi kan ikke dra pilen tilbake. Vi skulle hate sladder og tomme ord som pesten. Tungen er som en drepende pil som bringer død og ødeleggelse når sjelen ikke er løftet ut fra kjødet. Derfor må Herren hjelpe oss slik at kan være på reise bort fra alt kjød og inn i Guds sfære.
En frelsens pil fra Herren
Hva skjer når Kristi død og oppstandelse berører våre ord? Det betyr ikke at ord ikke kan stikke. Da Peter forkynte evangeliet sies det at det stakk tilhørerne i hjertet, Apg.2:37. Og da ble 3000 frelst. Bibelen taler om en frelsens pil fra Herren, 2Kong.13:17. Dette viser hvordan tungen kan være et redskap til å berge tusener. Herren må hjelpe oss til å forkynne Kristus. Bibelen sier at vår tale må være krydret med salt. Salt kan også svi, men hindrer forråtnelse.
SOM GYVELBUSKENS GLØR
Som gyvelbuskens glør
Sangeren sier at onde ord er også som «gyvelbuskens glør». Charles H. Spurgeon forteller om to mann som en gang kokte mat over et bål av gyvelbusken. Da de neste år gikk forbi stedet kjente de utrolig nok varmen fra glørne gjennom sanden.
Disse glør Ånden nevner illustrerer for oss hvor lang tid det tar å lege skaden fra slike falske ord. Det kan ligge å ulme i årevis. Arnold Bjerkreim sa i en tale over Salme 120 at ord han hadde sagt var rødglødende år etter at de var talt. Merk hva Jakob sier:
• Jak.3:6 Også tungen er som en ild. Som en verden av urettferdighet står tungen blant våre lemmer. Den
smitter hele legemet og setter livshjulet i brann, og selv settes den i brann av helvete.
Jakob sier videre at det finnes to slags visdom. Det er en visdom er kjødelig og djevelsk. Og det finnes en som er ovenfra, Jak.3:15-18. Når sjelen sovner nede i kjødet blir vi alle preget av det som vi bærer på i vårt kjød. Det som er født av kjødet er kjød. Kan du se at Jakob taler om reisen oppover? Her kommer Ånden og viser oss at verden ikke bare er rundt oss, men også i vårt falne kjød.
På denne måten skapes det bønneropet slik vi finner det i v.1-2. Og sjelen er rede for reisen oppover. Jeg tror de fleste kristne en eller annen gang har hatt denne opplevelsen av skam da vi sa noe ufordelaktig om andre nådesøsken. Det er Den Hellige Ånd som gjør oss oppmerksom slik at han bevege oss mot et høyere plan. For den forstandige går livets vei oppover.
DØD OG LIV I TUNGENS VOLD
Vi har sett at tungen avslører vårt indre. Jesus sa følgende: «Ormeyngel! Hvordan kan dere tale godt, dere som er onde? For det hjertet flyter over av, det taler munnen, Matt.12:34. Men er det slik at ord også kan skape? Kan våre ord forandre oss? Husk at Gud talte og det skjedde, han bød og det sto der. Derfor sier Ordspråkene:
• Ordsp 18:21 Død og liv er i tungens vold, og hver den som gjerne bruker den, skal ete dens frukt.
Ut fra dette avsnitt ser det ut til at våre ord enten bringer død eller liv. Jeg er overbevist om at livsalige ord kan forvandle meg, forandre mine omgivelser, ja faktisk gjøre verden til et litt bedre sted. Jakob spør om samme kilde kan bringe både beskt og godt vann? Men avviser det på det mest bestemte.
HVORDAN KAN VÅRE ORD BLI ANNERLEDES?
Vi så under v.1-2 at ordene er en indikator for det hjertet er fylt av flyter munnen over av. Når Guds kjærlighet er utøst i våre hjerter ved Ånden, Rom.5:5, blir det naturlig å forkynne Kristus. Det er dette Salme 45 taler om. Salmen er Messiansk da den siteres på Jesus i NT.
• Sal 45:2-3 Mitt hjerte strømmer over av liflig tale. Jeg sier: Min sang er om en konge. Min tunge er en hurtigskrivers griffel. 3 Du er den fagreste av alle menneskenes barn, nåde er utgytt på dine lepper. Derfor har Gud velsignet deg for evig.
Her ser du hvordan sangeren strømmer over av liflige ord. Da blir sangen om kong Jesus og nåden utgytt på dine lepper. Disse to vers beskriver «sjelens reise oppover». Nå kan vi bli «festreisende». For den forstandige går livets vei oppover. Bort fra dødsriket der nede.