Finn Publishing

Og ham forkynner vi, idet vi formaner hvert menneske og lærer hvert menneske med all visdom, for å fremstille hvert menneske fullkomment i Kristus. Kol 1:28

TONEN FRA HIMMELEN 19

HVOR VAKKER DU ER, HVOR SKJØNN DU ER. VÅRT LEIE ER GRØNT!
Ved kongens bord (6)

Tonen fra himmelen, del 19

Vi studerer hva som skjer med Sulamitt når hun lever ved «kongens bord», v.12. Og vi skal nå se på v.16. I v.15 kalte han henne fager. Nå bruker han lignende ord som «vakker» og «skjønn».

SULAMITT ER VAKKER OG SKJØNN

Høys.1:16 Hvor vakker du er, min elskede, hvor skjønn du er! Og vårt leie er grønt.

Han fortsetter å rose henne. Han vil virke frem både ytre og indre skjønnhet. Hun synes nesten det blir for mye av det gode. Kan han mene alvor? Han ser at hun har problemer med å tro det kongen sier, så han gjentar seg. Først sa han at hun var fager, v.15. Nå heter det at hun er vakker og skjønn.

Har du lagt merke til at han bruker tre forskjellige ord når han skal beskrive hvor flott hun er. Fager, vakker og skjønn. Og de ordene betyr ikke det samme. Det synes for meg som om fager betegner at alt ved hennes skikkelse er fagert. Det sies om Josef at hans skikkelse var fager og at han var vakker å se til, 1Mos.39:6. Det første synes å gå på skikkelsen eller figuren. Mens det siste handler om utseendet. Vakker er derfor ordet som brukes om hennes ytre. Hva betyr det da at hun var skjønn? Det må betegne henne indre og hennes vesen. Vi taler jo om at noen har et skjønt vesen.

Dette indikerer at forvandlingen er i gang. Det er ikke nok å stanse med en objektiv frelse. Hva Jesus har gjort for oss. Det er grunnlaget. Men frelsen må få vokse frem i oss. Frelsen i Kristus forvandler våre liv. Vi må la han vinne skikkelse i oss. Våre forsamlinger trenger ikke mer svette eller flere programmer. Vårt behov er at Kristi skjønnhet får forvandle oss. Kan verden rundt oss se at det vakre og skjønne med Jesus i oss som kaller oss Guds folk? Nok om det. Hva mer skjer når kongen får plass ved sitt eget bord?

Å «LIGGE» TIL BORDS

• Høys.1:16b Og vårt leie er grønt.

Nå introduseres et nytt ord. Det er ordet «vårt». Tidligere i kapitlet hette det din og min. Nå er det tale om felleseie. Han hviler med henne på det grønne leiet. Bibelen har to deler som er assosiert med Moses og loven i GT og Jesus og evangeliet i NT. Kan vi forenes med Herren under loven? Og kan vi finne hvile under Moseloven?

Forholdet mellom Salomo og Sulamitt har ingenting med Moseloven å gjøre. Men jeg aner den nye pakt i hvert eneste vers. Et grønt leie illustrerer fred og hvile. I den gamle pakt var det ingen tilfredstillelse, hvile eller fred. Litt mer om «grønn» etterhvert. Jes.28 er et messiansk kapittel som gir oss en profeti om Jesus og Menigheten, Jes.28:16. Samtidig ser vi hvordan Israel under den gamle ordning dømmes, v.17-19. Men hvordan ble den gamle ordning beskrevet?

• Jes 28:20 Ja, sengen er for kort til å strekke seg ut i, og teppet er for smalt til å svøpe seg i.

Den gamle ordning beskrives som ei seng som var for kort til å strekke seg ut i og et teppe som var for smalt til å svøpe seg i. Det betyr at sengen ikke ga noen hvile og teppet ikke ga noen varme. Det var behov for en ny ordning under Messias.

Ordet «leie» i teksten vår er «sengeleiet» eller senga. I den bibelske åpenbaring er bordet knyttet til sengeleiet. Det kommer sjelden frem i våre Bibler hvor det sies at vi sitter til bords. Men på grunnteksten er en bedre oversettelse at man ligger til bords. I 2011-oversettelsen går dette tydelig frem. Her er 4 skriftsteder:

• Matt 26:7 kom det en kvinne bort til ham med en alabastkrukke med kostbar salve. Den helte hun ut over hodet hans mens han lå til bords.

• Mark 14:3 Jesus var i Betania hos Simon den spedalske. Mens de lå til bords, kom det inn en kvinne med en alabastkrukke med ekte og kostbar nardussalve. Hun brøt krukken og helte salven ut over hodet hans.

• Luk 7:37 Nå var det en kvinne der i byen som levde et syndefullt liv. Da hun fikk vite at Jesus lå til bords i fariseerens hus, kom hun dit med en alabastkrukke med fin salve.

• Joh 12:2 Der ble det holdt et festmåltid for ham. Marta vartet opp, og Lasarus var blant dem som lå til bords sammen med ham.

Dette tror jeg er viktig da å ligge gir enda bedre rekreasjon enn å sitte. Jeg er kommet i en alder hvor jeg synes det er godt å legge seg litt nedpå. Da hviler jeg bedre enn når jeg står eller sitter.

…ER GRØNT…

Vårt sengeleie er grønt. Dette må ikke misforstås. Jeg tror ikke Høys.1:16 handler om «Miljøpartiet de grønne». Heller ikke butikk-kjeden Kiwi. Hva kan grønnfargen da referere til? I Bibelen har grønnfargen både positive og negative assosiasjoner.

La meg nevne de positive først. Alle dyr og levende skapninger som Herren skapte på den 5. dag kom til dekket bord. De fikk alle grønne planter til føde, 1Mos.1:30. Disse planter ble skapt på den 3. dag, 1Mos.1:9-13. Den 3. dag i Bibelen er assosiert med Jesu oppstandelse fra de døde hvor liv forekommer for første gang. Derfor er det ikke underlig at Jesus kalles «det grønne tre», Luk.23:31. Han er det evige liv og formidler liv og overflod inn i våre hjerter. Dette tror jeg illustrerer at sann hvile og fred kun finnes i den levende oppstandne Kristus. Derfor sies det om de som erklæres rettferdige selv i høy alder:

• Sal 92:13-15 Den rettferdige spirer som palmen. Som en seder på Libanon vokser han. 14 De er plantet i Herrens hus, de blomstrer i vår Guds forgårder. 15 Ennå i høy alder skyter de friske skudd, de er frodige og grønne,

Hva med de negative sidene ved grønt? Da Israels barn gang på gang havnet i avgudsdyrkelse sies det at dyrket avgudene under «hvert grønt tre».

• 2 Kong 17:9-10 Og Israels barn tilhyllet Herren sin Gud med ord som ikke var rette*. De bygde seg offerhauger på alle sine bosteder like fra vakttårnene** til de befestede byene. 10 De reiste støtter og Astarte-bilder på hver høy bakke og under hvert grønt tre.

Dette handler om erstatninger for den sanne Gud. Man søkte å finne hvile utenfor Herren. Om du tar en titt rundt deg vil du se at mennesket søker tilfredsstillelse og hvile alle andre steder enn hos Herren. Det er kjernen i all avgudsdyrkelse.

FORSKNINGEN OMKRING GRØNNFARGEN

I dag forskes det på alle ting inkludert farger. Hva sier da forskningen om grønnfargen? På en nettside kalt «Utforsk Sinnet» sies følgende. (Jeg gjør oppmerksom på at denne siden ikke er inspirert fra Bibelen.)

Det sies følgende om psykologien bak farger. Vi vil se mest på undersøkelsene som professor Dr. Eva Heller utførte i boken sin, samtidig som vi vil se på nåværende forskning av psykologen og Stanford-professoren Jennifer Aaker. Hun skrev nylig en analyse av farge som er brukt i verden av nevromarkedsføring.

• Grønn er fargen av utvikling, fornyelse og gjenfødelse.
• Den er forbundet med helse, natur, friskhet og fred.
• Den hjelper med problemløsing og oppmuntrer frihet, helbredelse og ro.
• Mørkegrønn representerer penger, økonomiske saker og borgerskap.
• Det er også mer enn 100 forskjellige nyanser av grønn, der de i midten er humørforsterkere.
• Det representerer også fremtidig kjærlighet.
• Grønn er en farge som hjelper oss til å slappe av. Faktisk er denne fargen veldig hjelpsom for mennesker som lider av depresjon.

Så langt siden nettsiden «Utforsk sinnet». Da jeg leste dette kom jeg til å tenke på noe jeg hørte for mange år siden. Psykiatriske sykehus har svært ofte store grønn-områder i sine omgivelser. Det skal virke positivt på sinnet til pasientene.

De fleste av oss har positive assosiasjoner med «grønt». Og mange av oss synes det er fint med et grønt-område i bakgården. Ingen av oss ville trives med «svartmyra» bak huset. Men jeg har også noen negative assosiasjoner. To ganger om året fjerner jeg grønske på Campingvogna da grønske er skadelig for vogna.

BORDET OG GRØNT LEIE I SALME 23

Vi har sett forbindelsen mellom bordet og et grønt leie i Høys.1:12, 16. Samfunnet med Herren er hjertet i livet med Gud. Et grønt leie er en av fruktene. Finner vi denne koblingen andre steder i Skriften? Salme 23 er en Salme som har virket sjelesørgende på skarer av troende. Og det er derfor ikke overraskende at vi finner både «kongens dekkede bord» og «ligge i grønne enger» i salmen.

• Sal 23:2 Han lar meg ligge i grønne enger, han leder meg til hvilens vann.

• Sal 23:5 Du dekker bord for meg like for mine fienders øyne. Du salver mitt hode med olje, mitt beger flyter over.

La meg trekke en konklusjon. Den blir denne: Når Sulamitt nyter samfunnet med Salomo ved hans bord, vil Salme 23 erfares i hennes liv. Nå taler jeg egentlig om at din og min sjel er i samfunn med Kristus. Det finnes ingen sann varig fred og tilfredsstillelse i de tusen ting vi omgir oss med – KUN I JESUS KRISTUS. Det gjør oss vakre og skjønne, v.16a.

Artikkel arkiv

Siste artikler:

DET KORSFESTEDE LIV (2)

Vi har feiret påske. Jesus døde, men sto opp igjen. Hva nå? Hvordan blir den kristnes liv? Er det et nytt sett regler eller er

Les mer

DET KORSFESTEDE LIV!

Hva nå? Vi har nettopp feiret påske med Jesu død og oppstandelse. Men hva med fortsettelsen? Jesus sa «jeg er oppstandelsen og livet (gr. zoe).

Les mer