Finn Publishing

Og ham forkynner vi, idet vi formaner hvert menneske og lærer hvert menneske med all visdom, for å fremstille hvert menneske fullkomment i Kristus. Kol 1:28

TONEN FRA HIMMELEN 17

EN BLOMSTERBUKETT FRA HENNABUSKEN I EN-GEDIS VINGÅRDER
«Ved kongens bord (4)

TONEN FRA HIMMELEN, del 17

Jo mer jeg studerer Høysangen dess mer innser jeg at denne boken beskriver det Paulus kaller: «Den som holder seg til Herren er én Ånd med Herren.» I den nye pakt lever vi ikke med en Kristus som er på distanse. Dersom vi oppfatter Jesus som en fjern distansert Jesus har vi ikke fattet det nye testamentet åpenbaring. Det er ikke slik at Herren kommer og går, han skal være hos oss for evig. Folk spør meg av og til: Hva nå? Svaret for kristne er den fulle forening med Kristus. Og svaret for verden rundt oss er at denne Kristus leves ut fra kristenheten. Dersom vi som kristne har en Kristus som er på distanse – har vi ikke svaret til en forvandlet verden.

Vi så i v.13 at kongen er blitt den iboende Kristus gjennom troen og kjærligheten, Vi skal nå se på hva mer Sulamitt oppdager ved kongens bord mens hun nyter hans nærvær. Hennes elskede er en blomsterklase av Hennabusken, (1988). Eller en cyper- (super) drue, (1930).

• Høys.1:14 Min elskede er for meg en blomsterklase fra hennabusken i En-Gedis vingårder. (1988)

• Høys 1:14 Min elskede er mig en cyperdrue i En-Gedis vingårder. (1930)

Også her ser vi at oversettelsene er noe forskjellig. Noen oversettelser sier at han er en blomsterklase. Da tenker jeg på en blomsterbukett. Mens andre oversettelser, som «1930», sier «en cyperdrue» hva det nå enn er. Jeg fantaserer om en «superdrue». Det sies at denne planten kunne brukes både som medisin innvortes og når kvinnene pyntet seg i det ytre. (Wikipedia). Det får meg til å tenke at den iboende Kristus i v.13 må bli virket ut i v.14.

Jeg nevnte under v.13 hvordan skatten i Paulus, 2.Kor.4:7, kom til syne i hans liv. Når han var under press kom innholdet ut. Jesu liv ble åpenbart i hans dødelige kjød, 2Kor.4:10-11. Enten vi ser på dette som en blomsterklase eller en drueklase tror jeg det åndelige prinsippet som ligger bak er det samme: Det indre liv slår ut i blomster og frukt.

KONGEN ER MEG EN BLOMSTERKLASE…

• v.14a.Min elskede er blomster(drue)klase

Etter å ha undersøkt forskjellige oversettelser ser det ut som om at en «cyperdrue» dreier seg om en drueklase og ikke en enkelt drue. Dersom vi leser Joh.15 ser vi at Jesus er det sanne vintre. Han er også frukten som kommer ut av livet i treet. Han er alle de ting Gal.5:22 kaller Åndens frukt. Frukt ligger ikke på det innvortes plan, men er det innvortes livet som kommer til syne i det ytre.

Joh.1 kan også sammenlignes med en blomsterbukett. Jesus er Gud, han er Ordet, lyset, lammet, Messias, Kristus, Israels konge og himmelstigen samt en del mer. Han er alt. Gjennom samfunnet begynner hun å oppdage livet i ham. Hun begynner å se de vidunderlige rikdommene som er i ham. Og dette vil over tid virke skjønnhet i henne. Løftene og samfunnet vil gjøre underverker i hennes liv. Men her tales det også om et tredje område som vil virke forvandling.

Vi så i v.13 hvordan Sulamitts to bryster kan illustrere troen og kjærligheten i våre hjerter. Men Paulus taler også om hvordan disse indre kvaliteter slo ut i virksomheten i Kolosse.

• Kol 1:3-4 Vi takker alltid Gud, vår Herre Jesu Kristi Far, når vi ber for dere. 4 For vi har hørt om deres tro på Kristus Jesus og om den kjærlighet dere har til alle de hellige,

Kjærligheten til Kristus ble til kjærlighet til alle de hellige.

FRA HENNABUSKEN

Blomsterbuketten kommer fra Hennabusken.

• 14b fra hennabusken

Her nevnes Hennabusken. Som får meg til å tenke at dette dreier seg om en blomsterbukett. Hva er en ”hennabusk?” Ordet «henna» på hebraisk er det samme som bek (kopher/kapher) i 1.Mos.6:14. Noas ark ble impregnert innvendig og utvendig med bek. Igjen ser vi tanken på at den iboende Kristus må bli den «ytre» Kristus. Ordet «kaphar» oversettes ”soning” gang på gang i 3.Mosebok. Dr. Strong sier at dette hebraiske ordet betyr dekke, forsone, forlike og forløse med en pris. Alle kristne har Ånden som pant i hjertet. Men når Ånden salver oss blir han Ånden over oss og som en aura rundt oss. Og når Åndens liv vokser frem fra vårt indre kalles det Åndens frukt.

Sett sammen med drueklasen blir betydningen omtrent denne: Drueklaser og frukt springer ut fra forsoningsverket, og fra det indre liv. Men aldri ut fra stress og kav. Ingen greiner på vintreet i vingården stresser med å bære frukt. De er bare sammen med treet og greinene og har forbindelse med livet i treet. Og er en del av treet. Ser du hvor viktig det er at kongen får plass ved sitt eget bord? Alt kommer jo fra ham.

Hvordan kommer det til syne i En-Gedis vingårder?

I EN-GEDIS VINGÅRDER

• v.14c i En-Gedis vingårder

Vi leste at Paulus snakket om deres kjærlighet til alle de hellige. Men Jesus går så langt som å si; «elsk dere fiender.» Det tror jeg kommer til syne ved En-Gedis vingårder. Selv ikke-troende elsker vanligvis sine egne. Befalingen om å elske sine fiender ligger på et plan som krever et under. Det er Jesus-livet i v.13 levd ut i v.14.

Men hvordan kan den «ytre» Kristus som elsker sine fiender assosieres med En-Gedi? Bibelen gir oss ikke veldig mange opplysninger om En-Gedi. Men det var her David kunne gjort ende på Saul, men viste respekt og et tilgivende sinnelag selv om Saul sto han etter livet, 1Sam.24:2, 1Sam.26:1-12.

Det samme skjedde også da Jesus ba på korset: «Far tilgi dem – de vet ikke hva de gjør.» Her ser vi Jesu hjertelag komme til syne i det ytre gjennom hans ord. Her har vi ei lekse å lære selv om vår tale også skal være krydret med salt. Vi må alltid ha et tilgivende sinnelag. For han som bor i oss har tilgitt oss fullkomment. Derfor må vi tilgi alle uansett hvilke holdninger de har til oss.

Artikkel arkiv

Siste artikler:

DET KORSFESTEDE LIV (2)

Vi har feiret påske. Jesus døde, men sto opp igjen. Hva nå? Hvordan blir den kristnes liv? Er det et nytt sett regler eller er

Les mer

DET KORSFESTEDE LIV!

Hva nå? Vi har nettopp feiret påske med Jesu død og oppstandelse. Men hva med fortsettelsen? Jesus sa «jeg er oppstandelsen og livet (gr. zoe).

Les mer