VED KONGENS BORD (1)
TONEN FRA HIMMELEN 14
• Høys.1:12 Så lenge kongen satt ved sitt bord, gav min nardussalve sin duft.
Det er vanlig at en regjeringen i Norge blir invitert til kongens bord ved bestemte anledninger. Men det er en snarvisitt og det blir gjerne ett år til neste gang. Her ser vi noe ganske annet. Et bord i bibelsk forstand taler om samfunn/nærsamfunn. Det går frem av 1Kor.10:20-21.
• 1 Kor 10:20-21 Nei, men at det som hedningene ofrer, det ofrer de til onde ånder og ikke til Gud. Men jeg vil ikke at dere skal komme i samfunn med onde ånder. 21 Dere kan ikke drikke Herrens kalk og onde ånders kalk. Dere kan ikke ha del i Herrens bord og i onde ånders bord.
Hva slags bord sitter vi ved? Hva tar vi til oss av? Er det Herrens bord eller onde ånders bord? Og hva serverer vi til våre omgvelser?
Uttrykket «ha del i Herrens bord» handler om å ta til oss av Kristus og praktisere Guds samfunn og nærvær i våre liv. Da tenker jeg ikke på at alle kristne er kommet nær til ved Kristi blod. Men om å være intim med Herren. Hold dere nær til Herren, så vil han holde seg nær til dere, sier Jakobs brev. Bibelen taler ganske mye om «kongens bord».
KONGENS BORD I TABERNAKLET
I tabernaklet Moses bygget på ordre fra Herren spilte «skuebrødsbordet» er sentral rolle, 2Mos.25:23-30. Uttrykket «skue» betyr at Herren skuet etter mat i samværene. Det skulle alltid være brød på bordet for Herrens åsyn, v.30. Tabernaklet er et bilde av «de himmelske ting», Heb.9:23.
I vår erfaring av Herren starter vi med brennofferalteret som er et sterkt bilde på korset. Målet er det aller helligste som illustrerer den fulle forening. For å bli ført fra begynnelsesgrunnene til målet måtte prestene sørge for mat på bordet. Om vi ser dette i NTs lys betyr det at Kristus det levende brød må forkynnes, Joh.6.
MEFIBOSET SPISTE ALLTID VED KONGENS BORD
Det er mange flotte bilder av evangeliet i GT. Når jeg filosoferer over «kongens bord» i GT kommer jeg ikke utenom Mefiboset som ble invitert inn i varmen av David.
• 2 Sam 9:7 David sa til ham: Vær ikke redd! Jeg vil gjøre vel mot deg for din far Jonatans skyld og gi deg tilbake hele den jordeiendommen Saul, din far, eide. Du skal alltid ete ved mitt bord.
• 2 Sam 9:13 Men selv bodde Mefiboset i Jerusalem, for han spiste alltid ved kongens bord. Han var lam i begge føttene.
David er et flott bilde av Jesus selv om dette er GT-historie. Alle Guds barn skulle kunne kjenne tonen fra nådens evangelium i disse vers. Mefiboset er et glimrende eksempel på hvordan evangeliet erfares. Han skulle alltid ete ved kongens bord. Et nydelig bilde.
HERRENS BORD OG DAVIDS SALMER
David er også forfatter til en av de mest kjente salmene.
• Sal 23:5 Du dekker bord for meg like for mine fienders øyne. Du salver mitt hode med olje, mitt beger flyter over.
Denne salmen har vært «et dekket bord» for alle som har vært forfulgt. Samtidig så David og Jesaja at Israel ville bringe ødeleggelse på bordet slik at det ikke lenger ville være «Herrens bord».
• Sal 69:23 La deres bord bli til en felle, til en snare for dem som er trygge!
• Jes 28:8 For alle bord er fulle av vemmelig spy, det finnes ikke en ren flekk.
Fragmenter fra Sal.69 og Jes.28 er sitert i NT og Paulus hevder at omveltningene som skjedde da Jesus kom beskrives som at Herren «veltet bordet» og etablerte samfunnet med Gud med den troende rest av Israel «i Kristus» utenfor jødedommen.
• Rom 11:9 Og David sier: La deres bord bli til en snare og en felle, til et anstøt og til gjengjeldelse for dem!
Dette betyr ikke at Israel som helhet ble forkastet. Det var «en troende rest etter nådens utvelgelse», Rom.11:5, med apostlene i spissen som erfarte Kristus og den nye pakt. Vi hedninger ble invitert til å ta del med dette Rest-Israel som beskrevet i Rom.11:17-24. Mens majoriteten av Israel forkastet sin Messias og havnet på utsiden av selskapet. Det er dette Jesus taler om flere steder i NT som i Luk.13:28-29.
KONGENS BORD I JESU FORKYNNELSE
Jesus nevner «å sitte til bords i Guds rike» når han taler om Israel som stilte seg selv utenfor og hvordan troende hedninger havnet ved bordet og fikk del i løftene gitt Abraham, Isak og Jakob.
• Luk 13:28-29 Dere skal gråte og skjære tenner, når dere får se Abraham og Isak og Jakob og alle profetene i Guds rike, mens dere selv er kastet utenfor. 29 Og de skal komme fra øst og vest og fra nord og sør og sitte til bords i Guds rike.
Her er det hedningene som får del i løftene til de jødiske fedre, mens majoriteten av Israel havnet på utsiden. På en måte beskriver disse to vers mye av kirkehistorien etter jødenes forkastelse av Jesus. Men det er flere ting å merke seg ved Høys.1:12.
KONGENS BORD – IKKE MITT
Det er også viktig at vi forstår at det er Herren som er vertskap og inviterer til bords. Vi bør aldri oppfatte livet med Gud som om det er vi som inviterer Herren til vårt bord. Det kristne livet handler ikke om at vi inviterer Herren til våre opplegg. Det utføres mye arbeide i Guds rike og jeg har selv sett store ting både hjemme i Norge og på «misjonsmarken». Men jeg har også sett hvordan Herren ikke lenger fikk plass ved bordet. Herren havnet på utsiden av det som han begynte en gang. Ved noen anledninger veltet han bordene.
HAN SATT VED BORDET
Merk deg også at kongen satt ved bordet. Det indikerer hvilen i den nye pakt. I den gamle pakt «sto» alltid prestene når de gjorde tjeneste. Det er fordi de aldri ble ferdige. Når vi leser om bordene i tabernaklet og Salomos tempel må vi heller ikke glemme at forhengene er fjernet. Vi lever i dag under en åpen himmel og alle gjerdene i den gamle pakt er historie.
Hva kan da hindre oss i å leve i samfunnet med Herren? Helligdommene i GT illustrerer også at vi er skapt som et tempel med ånd, sjel og legeme. Jesu kjød kalles forhenget, Heb.10:20. Det indikerer at kjød kan være et forheng som hindrer oss å berøre det åndelige. En av årsakene til at det jødiske lederskapet forkastet Kristus var at de ikke så bak «forhenget». De så kun en fysisk Jesus og han svarte ikke til deres fysiske messiasforventninger.
La oss derfor aldri glemme at hensikten med Jesu komme ikke dreide seg om nasjonale forhåpninger, men om at Messias skulle løse selve problemet i menneskeheten. Mennesket er en synder som trenger frelse. Derfor fikk Sulamitt plass ved kongens bord. Vi skulle som Sulamitt våge å ta plass ved bordet, senke skuldrene og nyte Herrens nærvær. Og grunne på at synden er tatt bort og at vi nå sitter til bords med kongenes konge og nyter de himmelske rettene.