Finn Publishing

Og ham forkynner vi, idet vi formaner hvert menneske og lærer hvert menneske med all visdom, for å fremstille hvert menneske fullkomment i Kristus. Kol 1:28

TONEN FRA HIMMELEN 08

DE SATTE MEG TIL Å VOKTE VINGÅRDENE

Høys.1:6b

Tonen fra himmelen 08

Vi har sett en del oppdagelser brudesjelen gjør i kongens kammer. Nå dukker nye viktige spørsmål opp. Hun ble satt til å vokte vingårdene. Hva kan en vingård illustrere? Vingården illustrerer Guds rike. Da dukker spørsmålene opp: Hvem setter Sulamitt inn i tjeneste?

• Høys 1:6b Min mors sønner satte meg til å vokte vingårdene. Min egen vingård har jeg ikke voktet.

VINGÅRDEN OG GUDS RIKE

Her introduseres vi for «vingården». I Bibelen kan vingården være en bokstavelig «vingård» som jeg tror Sulamitt hadde en tjeneste i. Men vingården er som jeg nevnte også et bilde av Guds rike som Israel forvaltet i GT, Matt.21:33-39. Men etter Jesu komme illustrerer vingården Guds rike som Menigheten skulle forvalte videre, da Israel sviktet sitt kall, Matt.21:40-46.

I Herrens vingård trengs arbeidere. «Høsten er stor, men arbeiderne er få» har lydt ofte i misjonsmøter hvor man vil ha nye til å stille som misjonærer i Guds vingård. Mange har utvilsomt fått kall gjennom slike møter. Men jeg tenker også med gru på følelsesmessige «misjonsmøter» hvor kandidater som verken hadde åndelig utrustning eller menneskelige forutsetninger til å reise ut «kjente kallet» til misjonsmarken. Noen kom hjem som vrak. Og det var ikke deres feil.

Til deg som aldri fikk noen fremskutt posisjon eller tittel i Guds menighet vil jeg si følgende: Du er først og fremst kalt til samfunn med Kristus og ikke til å jobbe for Gud. Derfor blir du ikke noe mer enn det du er med å smykke deg med titler. Se hva Paulus skriver:

• 1 Kor 1:9 Gud er trofast, han som kalte dere til samfunn med sin Sønn, Jesus Kristus, vår Herre.

De tre titlene Jesus Kristus, vår Herre korresponderer med forgården, det hellige og det aller helligste. Vi er først fremst kalt til å kjenne Gud på tre hovednivåer. Noen tror at de er frelst for å jobbe for Gud. Du er frelst for å kjenne Gud. En annen ting er at når vi er i samfunn med Herren, vil han begynne å arbeide gjennom oss. Det er bedre at han misjonerer gjennom deg enn at du misjonerer for Jesus. Det at Herren virker gjennom oss er den nye pakts tjeneste. Hva skjer videre. Husk at hun er i kongens kamre og stadig får nye oppdagelser.

INNSATT TIL TJENESTE AV ANDRE

La oss se nærmere på v.6.

v.6b de satte meg til å vokte vingårdene,

Da hun kommer inn i kongens kamre ser hun at «tjenesten» hun hadde ikke var gitt henne av Herren. Hun var satt til det av brødrene. Det er noe helt annet enn det vi ser i NT. I Ap.gj.13:2 sa den Hellige Ånd: «Ta ut for meg Barnabas og Paulus». Det er stor forskjell på en tjeneste man blir satt til av brødrene og det som legges ned i ditt hjerte under profetisk kraft i den Hellige Ånds nærhet. Jeg glemmer aldri tiden som nyfrelst. På tross av feiler, mangler og umodenhet la Gud ned noe i mitt hjerte i møtene.

Møtene i Smyrna, Tønsberg, var meget profetiske i sin atmosfære. Sjeler ble frelst, åndsdøpt og fornyet. Vitnemøtene var fulle av overraskelser. Jeg lå ofte ved første benk og kjente på sønderknuselse. I denne atmosfære ble noe fra Gud lagt ned i mitt hjerte. Jeg ble ved Guds nåde ikke «satt» til noen tjeneste. Jeg fikk lov å være i fred inntil jeg fikk det Gud ville for meg. Vi finner ikke i NT at vi skal sette folk til det ene eller det andre for å bevare dem. Paulus ba Titus innsatte eldste som var skikket til det. De så noe som vokste frem i dem og baserte ikke kallet på følelsesmessige «misjonsmøter». I årene fra 1972-1978 fikk mange forkynnere kall gjennom møtene i Smyrna Tønsberg.

Jeg husker noen nye som kom til og søkte Gud i en menighet jeg sto i mye. Noen i musikken mente at vi måtte skynde oss «å få dem med i musikken» slik at de ble «bevart». De var med noen få ganger for deretter å forsvinne. Det kan være av forskjellige årsaker. Men jeg tror ikke at mennesker innsetter noen til tjeneste i Guds menighet. Mange har bukket under fordi de ikke hadde styrke og modenhet til å bære det som ble lagt på dem.

Dette er spørsmål vi bør stille oss: Er jeg i tjeneste fordi andre har satt meg inn? Er jeg i tjeneste fordi det forventes av andre? Følger jeg kun tradisjonene fordi andre har gått opp stiene? Eller har jeg noe ekte og genuint som er født av Herren i mitt hjerte? Sulamitt oppdaget i kongens kammer forskjellen på det Herren setter oss til og det mennesker setter oss til. Skal livet med Herren bli duett må vi være i det han har for oss.

MIN EGEN VINGÅRD HAR JEG IKKE VOKTET

• v.6c men min egen vingård hadde jeg ikke dyrket.

Før vi tenker på oppgaver i menigheten må vi sørge for vår egen vingård. Hun var satt til oppgaver, men hadde ikke voktet sin egen vingård. Adam ble satt til å vokte hagen og sørge for den. Gartner er muligens verdens eldste yrke. Han ble passert i en hage. Men hva er egentlig en hage? En hage er et avgrenset, utskilt område som skiller den fra alt som kalles villniss rundt omkring den. Hvor nydelige blomster og frukttrær dyrkes frem.

Er hagen et bilde på en annen hage? Hvordan skal vi forstå «min egen vingård har jeg ikke voktet»? Det er mulig å forstå dette på to måter. For det første kan det bety at hun hadde ignorert sitt egen hjertes hage. I den forstand at hun hadde vært så opptatt med oppgavene andre hadde satt henne inn i at hun hadde glemt at hennes hjertes vingård er for Kristus. Jeg spør meg om det er mulig å bli så opptatt med oppgaver man er satt i at man glemmer sitt eget åndsliv?

Litt mer om «hagen». Først er Jesus den unike som er utskilt og avgrenset fra alt annet. Men når vi flytter inn i ham og han flytter inn i oss blir vi Guds hage og akerland. Dere er «Gods garden», sa Paulus til korinterne. Dere er Guds hage. Både den enkeltes hjerte og Menigheten er et slags vingård hvor Kristus er sådd. Det er alltid en fare for at vi blir så opptatt med oppgaver vi er satt inn i at vi glømmer vår egen hage. Jeg tror dette er den riktige forståelsen.

Min egen vingård har jeg ikke voktet, leste vi. Går det an å forstå dette på en annen måte. Ja, selv om jeg går for den første tolkningen kan det hende dette betyr at hun ikke hadde kommet inn i den tjeneste kongen hadde for henne. Alle har sin begavelse og sitt særpreg. Tjeneste i Guds rike er ikke begrenset til et møte lokale. Det er i hverdagen Kristus må stråle ut.

Møtene kan sammenlignes mer med en service-stasjon hvor vi fyller opp tanken, foretar oljeskift og vasker bilen. Fornyelse kan vi kalle det. Uansett hvordan vi ser på det er hovedpoenget i dag at vi gjør oppdagelser i kongens kammer som ikke er lett å se når vi lever på avstand til Kristus.

Det er med andre ord to vitale oppdagelser i kongens nærhet.

• Er du i det Herren hadde for deg?
• Har du voktet ditt eget åndsliv?

Artikkel arkiv

Siste artikler:

DET KORSFESTEDE LIV (2)

Vi har feiret påske. Jesus døde, men sto opp igjen. Hva nå? Hvordan blir den kristnes liv? Er det et nytt sett regler eller er

Les mer

DET KORSFESTEDE LIV!

Hva nå? Vi har nettopp feiret påske med Jesu død og oppstandelse. Men hva med fortsettelsen? Jesus sa «jeg er oppstandelsen og livet (gr. zoe).

Les mer