DITT NAVN ER EN UTGYTT SALVE
Høysangen: Tonen i Guds hjerte 5.
• Høys.1:3 Liflig er duften av dine salver, ditt navn er en utgytt salve. Derfor elsker jomfruene deg.
Hele Guds frelse er plassert i navnet Jesus. Nå får vi høre kongens navn er en utgytt salve. Peter forkynte om navnet:
• Apg 4:10 så la det være kunngjort for dere alle og for hele Israels folk, at ved Jesu Kristi, nasareerens navn, han som dere korsfestet, han som Gud oppreiste fra de døde — ved ham står denne mann helbredet for deres øyne.
• Apg 4:12 Og det er ikke frelse i noen annen. For det finnes ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli frelst ved.
Vi så i forrige innlegg at det finnes salver i flertall. Det kan illustrere de forskjellige sidene av kongens aroma. Nå ser vi at kongens navn er den utgytte salven som rommer alt. Navnet Jesus rommer alt av Guds frelse. Men hva menes med at navnet er «en utgytt salve»? Salme 45 er også sentral i denne sammenheng, da den har profetier som er sitert når NT taler om Jesu salvelse, Sal.45:8 og Heb.1:9.
NÅDEN ER UTGYTT PÅ LEPPENE
• Sal 45:3 Du er den fagreste av alle menneskenes barn, nåde er utgytt på dine lepper. Derfor har Gud velsignet deg for evig.
Paktens blod, Jesu blod, ble utgytt for mange, Mark.14:24. Dernest sies det at Åndens gave ble utgytt, Apg.10:45. Det sies også at Jesus elsket oss og ga seg selv. Han ga alt. Blodet er til forløsning fra det gamle, men Ånden ble utgytt for å bygge opp Guds nye verk i Kristus. Den Ånd som utgytes på pinsedag rommer alle ingrediensene i Jesus. Derfor er hans navn en utgytt salve. Nåden utgytt på leppene viser oss hva salvet forkynnelse er. Dersom vi skal synge duett med Herren må Herren lære oss om nåden og nådens forkynnelse.
Selv om GTs bilder ikke når opp til realitetene «i Kristus» får vi en del innsikt i GT fra salvingen av Aron og hans sønner. Også ved å merke oss forskjellen på salvingen av Aron og da hans sønner ble salvet. Men la oss først se på Heb.1
SALVET MED GLEDENS OLJE FRAMFOR SINE BRØDRE
Det er viktig at vi ser forholdet mellom den individuelle salvelsen av Jesus og den kollektive salvelsen over hans legeme som er Menigheten. Jesus var salvet framfor sine brødre. Det vi skal merke oss i denne sammenheng er at Jesus ble salvet før ofringen av hans legeme på korset. Mens Menigheten ble salvet etter Jesu død, oppstandelse og himmelfarten. Da han var opphøyet på tronen utgjøt han Ånden, som dere ser og hører.
At Aron ble salvet framfor sine brødre før ofringen kan tale om at Kristus ble salvet før Golgata, Luk.4:18. Men når vi leser Heb.1-2 og Sal.45 virker det som Heb.1:9 er knyttet til Jesu opphøyelse i himmelen og framfor sine brødre kan tale om at hodet ble salvet før legemet da Ånden ble utgytt på pinsedag.
• Heb.1:9 Du elsket rettferd og hatet urett. Derfor, Gud, har din Gud salvet deg med gledens olje framfor dine medbrødre.
Dette er et sitat fra Sal.45:8, en salme som er messiansk da den siteres direkte på Jesus som Gud og konge nå. V.7 siteres derfor på Jesus som sann Gud.
• Sal 45:7-8 Din trone, Gud, står fast for evig og alltid, rettvishets kongestav er ditt rikes kongestav. Du elsker rettferd og hater ondskap, derfor, Gud, har din Gud salvet deg med gledens olje framfor dine medbrødre.
ARON/KRISTUS BLE SALVET FØR OFRINGEN
Salvingen av ypperstepresten Aron ble utført før sønnenes salvelse. I Israel var Aron og hans familie, som var av Levi stamme, utvalgt til prestetjeneste. Men det var ikke nok at de tilhørte rett stamme og ætt. De måtte i tillegg salves til tjeneste. Vi ser forholdet mellom Aron og sønnene da de ble salvet til tjeneste i 2Mos.29-30.
• 2 Mos 29:7 Og du skal ta salvingsoljen og helle ut over hans hode og salve ham.
Etter at Aron ble salvet startet de ofringene til Herren, 2Mos.29:10-21. Mens hans sønner ble salvet etter ofringene. Her tror jeg det ligger en nydelig sannhet. La oss se hvordan de laget salven til Arons sønner.
ARONS SØNNER/MENIGHETEN BLE SALVET ETTER OFRINGEN
For å lage salven til Arons sønner brukte de ikke kun olje som da Aron ble salvet. De brukte olje pluss fire ingredienser som var tilført oljen. Det var den edleste myrra, krydderkanel, krydderkalmus og kassia.
• 2Mos.30:23-25 Ta krydder av fineste slag, av den edleste myrra fem hundre sekel og av krydderkanel halvparten så mye, to hundre og femti sekel, og av krydderkalmus to hundre og femti sekel, 24 og av kassia fem hundre sekel etter helligdommens vekt, og en hin olivenolje. 25 Av det skal du lage en hellig salvingsolje, en kryddersalve, slik som det gjøres av dem som lager salve. Det skal være en hellig salvingsolje.
Hva kan de fire krydderiene illustrere? Jeg er aldri veldig fundamentalist på ting NT ikke sier så mye om, og heller ikke på det som handler om vårt erfaringsliv med Herren. Men Høysangen handler uten tvil om Kristus/Ånden og vårt indre. Boken gir oss bilder av det skjulte livet med Herren.
Oljen ble altså tilført fire viktige ingredienser for at salven skulle bli «en hellig salvingsolje». Oljen er et bilde på Ånden. Men hva med de fire krydderiene som ble lagt til?
Når vi blir salvet av Ånden, som inneholder alle ingrediensene av den herliggjorte Kristus, vil fire sider av Jesus være plusset til. Derfor kunne de troende ikke motta Ånden så lenge Jesus ikke var herliggjort, Joh.7:37-39. Forløsningsverket eller Guds redningsaksjon har fire vitale sider.
• Vi ser jomfrufødselen da Jesus ble det rene sanne mennesket
• Deretter ser vi korsdøden
• Så oppstandelsen.
• Og til slutt opphøyelsen på tronen
Jeg tror at essensen i Kristus den fullkomne, essensen i Kristus den korsfestede, essensen i den oppstandne og essensen i den opphøyede på tronen er plusset til Ånden slik at når vi drikker av Ånden drikker vi inn Kristus subjektivt. Disse fire aspektene av Guds redningsaksjon plusset til Ånden gjør at frelse ikke kun er tanker i hodene våre, men en levende oppstanden og herliggjort frelser i våre hjerter.
I evangeliene ser vi hvordan Gud salvet Jesus som gikk rundt og gjorde vel og hjalp alle som var overveldet av djevelen. I brevene er han en kollektiv Kristus hvor Jesus er hodet og Menigheten hans salvede legeme. Det finnes et nydelig bilde av dette i Sal.133.
• Sal 133:1-3 En sang ved festreisene. Av David. Se, hvor godt og hvor liflig det er at brødre også bor sammen! 2 Det er som den gode olje på hodet, som flyter ned på skjegget, Arons skjegg — den flyter ned på sømmen av hans kjortel. 3 Det er som Hermon-dugg, som flyter ned på Sions berg. For der har Herren satt velsignelsen, liv til evig tid.
På en ungdomsleir på Solstrand Camping tidlig på 90-tallet hadde jeg «Kristus i Høysangen» som tema. Jeg ble veldig overrasket over hvordan ungdommene ga respons til forkynnelsen. En kveld satte jeg meg som vanlig ned etter talen. Vanligvis reiser møtelederen seg og annonserer neste post i programmet. Men møtelederen ble sittende og sa ikke ett ord. Det var over 200 ungdommer samlet og det var nærmest helt stille i omkring en time. Kun avbrutt med at noen gråt stille. Hva var det vi opplevde? «Hans navn er en utgytt salve.» Det ble et møte jeg aldri glømmer. Selv nå omkring 30 år senere møter jeg folk som snakker om det møtet.
DERFOR ELSKER JOMFRUENE DEG, v.3c
v.3b. ..derfor elsker jomfruene deg…
Bibelen taler både om bokstavelige jomfruer som Maria og om de som har et jomfruelig sinn. Jeg har trolovet dere med én ektemann, som en ren jomfru for Kristus, sier Paulus om korinterne. All distraksjon fra Kristus er av det onde. Noen kristne er forvirret og tror at det kristne livet består av tusen ting. Man blir distrahert hele tiden.
Men ett er nødvendig sa Jesus til Marta. Søsteren Maria har valgt den gode del som ikke skal ta fra henne. Dette viser at Høysangen ikke skulle begrenses kun til Salomo og Sulamitt, men til Kristus og Menigheten. Guds menighet i dag trenger mer av salvelsen fra himmelen og mindre av fastsatte programmer hvor det ikke er plass for salvelsen.