Åp.19:11-21
- 11a Og jeg så himmelen åpnet — og se: En hvit hest. Og han som sitter på den, heter Trofast og Sannferdig, og han dømmer og strider med rettferdighet.
Johannes opplever igjen en åpen himmel. Han får mer innblikk i den åndelige verden. Da jeg var futurist trodde jeg at alle mennesker skulle se Jesus komme igjen på en hvit hest. Mens jeg andre ganger så foran meg Jesus komme i en levende skikkelse oppå en sky. Men en åpen himmel betyr ikke at alle andre så det Johannes fikk se. Andre steder viser at Herren må åpne våre øyne for at vi skal få innblikk i den himmelske verden.
- 2 Kong 6,17 Og Elisa bad og sa: Herre! Åpne øynene hans så han kan se! Og Herren åpnet guttens øyne, og han fikk se at fjellet var fullt av hester og vogner av ild rundt omkring Elisa.
Gehasi var blitt overnervøs da fiendtlige armeer hadde omringet han og Elisa. Derfor må du ikke få i den fella og tenke at Åp.19:11-16 var synlig for alle. Bare de som Herren åpner øynene på får se inn i dette. Hva lærer avsnittet oss?
HERREN ER EN STRIDSMANN
- Åp 19,11b En hvit hest. Og han som sitter på den, heter Trofast og Sannferdig, og han dømmer og strider med rettferdighet.
Johannes får se at Herren heter Trofast og Sannferdig. Og at han dømmer og strider med rettferdighet. En del kristne liker ikke denne siden av Herren. Men etter krisen ved Rødehavet, da egypterne kom etter Israel, presenterte Moses Herren som en stridsmann.
- 2 Mos 15,3 Herren er en stridsmann, Herren er hans navn.
Vi liker at Herren er god og at han er kjærlighet. Men hva med at han dømmer og strider med rettferdighet? Er han militærist? Og hvordan harmonerer dette med hans ord om at «salige er de som stifter fred»? På Bibelens tid spilte «hesten» omtrent samme rolle som stridsvogner i vår tid. Her ser vi den egyptiske armeen.
- 2 Mos 15,19 For da Faraos hester med hans vogner og menn fór ut i havet, da lot Herren havets vann vende tilbake over dem, mens Israels barn gikk på tørr grunn midt gjennom havet.
Svært ofte ser vi at «hester» i GT står i en krigskontekst. Men spørsmålet er hvordan Herren strider. Jehovas Vitner ser for seg at Jesus/Mikael kommer ned fra himmelen som Jehovas bøddel og slakter ned alle som ikke er blant «vitnene» i Åp.19:11-21. Men faktisk har mange evangeliske samme oppfatning av kapitlet. Men sier ikke Paulus noe om å ikke stride på kjødelig vis?
ØYNE SOM ILDSLUE
Han har øyne som ildslue, Åp.19:12a. Det er slik jeg ser det ingen motsetning mellom «Gud er kjærlighet» og at Herren dømmer og befrir oss fra det som ødelegger oss. Det kommer til syne i Høysangen.
- Høys 8,6 Sett meg som et segl på ditt hjerte, som et segl på din arm. For sterk som døden er kjærligheten, hård som dødsriket er dens lidenskap. Dens glød er som ildens glød, en Herrens flamme.
Når jeg leser Åp.19:11-21 og ser hvordan Herren reagerer mot en verden av kjød synes jeg Høys.8:6 er en god beskrivelse.
EN HVIT HEST
Hva vil det si at Herren kommer på en hvit hest? Hvitfargen illustrerer Guds renhet og rettferdighet. Det ser du i versene foran, Åp.19:8 og i v.14. Så lenge urenhet og urett finnes er Herren i krig. Jesus selv er Guds standard. De gode nyhetene er imidlertid det tveeggede sverdet. Forkynnelsen utfører det som skal til.
SVERDET ER ET SKARPT TVEEGGET SVERD
Ut av munnen går det et tveegget sverd. Om du ser på illustrasjonsbildet under vil du se en grov feil. De som laget bildet har plassert sverdet i hånden og ikke ut av hans munn. Husker du hva Jesus sa til Peter da han dro sverdet for å forsvare han. «Stikk sverdet i sliren». Guds rike seirer gjennom Kristus-forkynnelsen.
Sverdet er det eneste våpenet i visjonen. Hans (og våre) våpen er altså ikke kjødelige, men mektige for Gud til å omstyrte tankebygninger og festningsverker. På min gresk–norsk ordliste står det «tveegget sverd» som i Heb.4:12. Og i en lignende visjon i Åp.1 er sverdet tveegget.
- Åp 1:16 I sin høyre hånd hadde han sju stjerner og av hans munn gikk det ut et tveegget, skarpt sverd. Og hans ansikt var som solen når den skinner i sin kraft.
Om du ser nærmere på Åp.19:11-21 vil du se at en verden av kjød (kjøtt) er under dommen. Men hvordan utføres dommen? Det skjer ved det tveeggede sverdet. Forkynnelsen av Kristus, som er Guds standard, hugger i stykker en verden av kjød.
Det er faktisk veldig viktig at sverdet er tveegget. La meg forklare. Fariseeren Saulus slåss imot Herren til tross for at han trodde han sto på Herrens side. Men så traff røsten fra himmelen han. Sverdet kuttet vekk Saulus og han havnet med nesen i støvet. Men sverdet gjorde noe mer. Sverdet, Ordet i Herrens munn, bygde opp det nye mennesket, Paulus.
Det er disse to aspektene som jeg tror kjennetegner det tveeggede sverdet. Den ene siden kutter og skjærer vekk Saulus, det kjødelige mennesket. Mens det andre aspektet bygger opp det nye. Eller sagt med andre ord: Forkynnelsen av Kristi død og oppstandelse skjærer vekk det gamle og etablerer Guds nye verk. (forts.)