Finn Publishing

Og ham forkynner vi, idet vi formaner hvert menneske og lærer hvert menneske med all visdom, for å fremstille hvert menneske fullkomment i Kristus. Kol 1:28

KORSILLUSTRASJONEN OG GJENOPPRETTELSEN AV ISRAEL I LYS AV JES.49:5-8

KORSILLUSTRASJONEN OG GJENOPPRETTELSEN AV ISRAEL I LYS AV JES.49:5-8
(En av årsakene til at jeg måtte bryte med dispensasjonalismen)

Da jeg var en klassisk dispensasjonalist, som det tradisjonelle pinsesynet kalles av de lærde, lærte jeg at Menigheten var EN PARENTES i påvente av gjenopprettelsen av Israel. Er dette riktig? Eller ER Jesus og NTs kristne hvor de første var frelse jøder oppfyllelsen av GTs løfter om gjenopprettelse?

Når vi leser GTs profeter ser vi at de begynner og slutter dramatisk. Jes.1 viser oss at Israel var delt. Nasjonen var som en syk mann fra fotsåle til isse. Om det ikke hadde vært for Sions datter, en liten rest, hadde de vært som Sodoma. Malaki avslutter profetene med at alt skulle gå opp i røyk, Mal.4:1. Men en rest skulle erfare den nye pakts sol, Mal.4:2. La oss se Jes.1

· Jes 1,6 Fra fotsåle til hode er ingenting helt. Her er bare sår, skrammer og åpne sår. De er ikke klemt ut og ikke forbundet og ikke oppbløtt med olje.

· Jes 1,8-9 Bare Sions datter er blitt igjen, som en løvhytte i en vingård, som en vakthytte på en agurkmark, som en kringsatt by. 9 Hadde ikke Herren, hærskarenes Gud, latt det bli tilbake en liten rest av oss, da var vi som Sodoma, da lignet vi Gomorra.

Dette var nedslående, men nesten alle GTs profeter profeterte om gjenopprettelse av Israel ved Messias. Det var lys i tunnelen.

· Jes 49,5 Og nå sier Herren, som fra mors liv har dannet meg til sin tjener, for å føre Jakob tilbake til ham og samle Israel for ham — og jeg er æret i Herrens øyne, og min Gud er blitt min styrke —

Spørsmålet vi må stille oss er følgende: Skulle denne samling oppfylles ved en nasjonal gjenopprettelse eller en paktsmessig gjenopprettelse av Rest-Israel til livet i Messias? Jes.49 er en messiansk profeti som viser oss at Messias skulle samle Israel.

· Matt 23,37 Jerusalem, Jerusalem! Du som slår i hjel profetene og steiner dem som er sendt til deg! Hvor ofte jeg ville samle dine barn, som en høne samler kyllingene sine under vingene. Men dere ville ikke.

Etter Jesu refsende tale i templet utbryter han: Deres hus skal legges øde, Matt.23:38. Men det var ikke en total ødeleggelse. Gud forkastet ikke Israel totalt, Rom.11:1. Det var hele tiden en troende rest, Rom.11:1-7. Jeg minner igjen om spørsmålet: Dreier gjenopprettelsen av Israel seg om en nasjonal restaurering? Eller ER Jesus og Menigheten på høyresiden oppfyllelsen av løftene til Israel om gjenopprettelse?

Det vi ser på høyresiden av korsmodellen er Jesus, livet i Kristus og NTs frelse lagt ut i NTs brever. Spørsmålet er imidlertid følgende: Er Jesus og Menigheten en parentes som kom inn i påvente av en nasjonal gjenopprettelse av Israel? Eller er Jesus og Menigheten selve oppfyllelsen av Jes.49:5. La oss lese videre:

· Jes 49,6 han sier: Det er for lite at du er min tjener til å gjenreise Jakobs stammer og føre den frelste rest av Israel tilbake. Så vil jeg da gjøre deg til et lys for hedningefolkene, for at min frelse må nå til jordens ende.

Når du leser Jes.49:6 vil du se at gjenopprettelsen av Israel handler om Rest-Israels gjenopprettelse og ikke om en total nasjonal gjenopprettelse. Denne resten skulle føre til at Guds frelse ville nå ut til verden. Alle som leser Jes.49:5-6 vil se at samlingen ikke først og fremst dreier seg om geografi, men en paktsmessig samling av Israels rest i Kristus. Hvilke beviser har vi for det?

1. Paulus siterer Jes.49:6 når han går til hedningene med evangeliet:
Apg 13,46-47 Men både Paulus og Barnabas talte rett ut og sa: Det var nødvendig at Guds ord ble talt først til dere. Men siden dere avviser det og ikke akter dere verdige til det evige liv, så vender vi oss nå til hedningene. 47 For dette er Herrens bud til oss: Jeg har satt deg til et lys for hedningene, for at du skal være til frelse like til jordens ender.

2. Det er en paktsmessig gjenopprettelse:

· Jes 49,8 Så sier Herren: På den tid som behager meg, bønnhører jeg deg, og på frelsens dag hjelper jeg deg. Jeg vil bevare deg og gjøre deg til en pakt for folket, for at du skal gjenreise landet og utskifte de øde arvedeler,
Jesaja fortsetter sin profeti om Messias. Og merk deg spesielt uttrykkene «på frelsens dag» og «en pakt for folket». Det betyr at gjenopprettelsen av Israel ved Messias kalles frelsens dag og at gjenopprettelsen ikke er nasjonal, men en paktsmessig gjenopprettelse.

La deg ikke distrahere av ordet «landet». Ordet landet (erets) brukes både om landet Egypt i 1.Mosebok, landet Israel, nasjonene og jorden i GT. Her ser du Strongs utleggelse:

· H0776 ‘erets, eh’-rets; from an unused root probably meaning to be firm; the earth (at large or partitively a land):— x common, country, earth, field, ground, land, x nations, way, + wilderness, world.

Ved å se vers som Jes.49:8 gjennom apostlenes øyne får vi den apostoliske fortolkning. Paulus siterer både Jes.49:6 og Jes.49:8. Han tidfester «frelsens dag» i Jes.49.8 som oppfylt på menigheten i Korint:

· 2 Kor 6,2 For han sier: På den tid som behaget meg, bønnhørte jeg deg, og på frelsens dag kom jeg deg til hjelp. Se, nå er nådens tid, se, nå er frelsens dag!

Uttrykket «på frelsens dag» er hentet fra Jes.49:8. Menigheten i Korint var kommet inn i Jes.49::6-8. Dette viser at gjenopprettelsen av Israel i Jes.49:6-8 skjedde i Menigheten og er alt på høyresiden av korsmodellen. Dette er en av årsakene til at jeg måtte endre syn. Som dispensasjonalist lærte jeg at Jesus og Menigheten, frelsen på høyresiden var EN PARENTES i påvente av Israels gjenopprettelse. Mens både GT og NT lærer at gjenopprettelsen fant sted i det første århundret. Det fulle antall av Israels rest var ikke kommet inn, men i ferd med å komme inn. Rom.11:25-27 må leses sammen med Rom.9:27.
Artikkel arkiv

Siste artikler:

DET KORSFESTEDE LIV (2)

Vi har feiret påske. Jesus døde, men sto opp igjen. Hva nå? Hvordan blir den kristnes liv? Er det et nytt sett regler eller er

Les mer

DET KORSFESTEDE LIV!

Hva nå? Vi har nettopp feiret påske med Jesu død og oppstandelse. Men hva med fortsettelsen? Jesus sa «jeg er oppstandelsen og livet (gr. zoe).

Les mer