KORSMODELLEN OG DET SOM GJORDE AT JEG MÅTTE ENDRE SYN OG BRYTE MED DISPENSASJONALISMEN (2)
KRISTUS SOM PREST ETTER MELKISEDEKS VIS HAR ERSTATTET DET LEVITTISKE PRESTEDØMMET)
KRISTUS SOM PREST ETTER MELKISEDEKS VIS HAR ERSTATTET DET LEVITTISKE PRESTEDØMMET)
Undervisning i Guds ord kan skape en del merkelige reaksjoner blant Guds folk. Noen sier at viktigste er å bli født på ny og ha sitt navn innskrevet i himmelen. Men var det meningen at Joh.3:16 skulle brukes mot alle skriftsteder som taler om å vokse i nåde og kjennskap? Står det ikke at vi skulle la Kristi ord bo rikelig iblant oss? Hvem av oss som er foreldre ville si at det viktigste er at babyene er født? Hvilken tragedie ville det være om de forble babyer i 70 år?
Jeg nevnte i går hvorfor jeg måtte bryte med det tradisjonelle pinsesynet kalt «dispensasjonalismen». Dette betyr at jeg er motstander av synet, men ikke imot pinsevenner eller andre kristne. Jeg beundrer faktisk spesielt pinsevenner for at de har etablert mange menigheter på småsteder der andre frikirkelige ikke fikk det til. Jeg har hatt møter og bibeluker i minst 80 pinsemenigheter i Norge og mener jeg kjenner godt til bevegelsen fra innsiden.
Korsmodellene er bygget opp rundt kontrastene mellom jødedommen og kristendommen, som jeg som oftest kaller «livet i Kristus». Når du ser på korsmodellen over Hebreerbrevet vil du se at det levittiske prestedømmet ble erstattet med Jesus som yppersteprest etter Melkisedeks vis.
PRESTEDØMMET BLE OMSKIFTET
Forfatteren av brevet sier at det fant sted en omskiftelse av loven da det levittiske prestedømmet ble byttet ut med Jesus som yppersteprest, Heb.7:12. For etter loven skulle Levi stamme ha prestedømmet hvor Aron og hans familie var sentrale. Derfor måtte loven omskiftes.
Melkisedek finner vi kun to steder i GT. Det er det historiske aspektet i 1.Mos.14 og det profetiske aspektet i Sal.110:1-5. Messias skulle være konge etter Melkisedeks vis. Og i NT knyttes denne profeti til Jesus og vi ser Jesus som konge og prest på tronen i himmelen, Heb.1:8, Heb.7:1-2 og Heb.8:1.
JESU PRESTEDØMME KAN IKKE FORANDRES
Deretter sies det at dette ikke kan forandres.
· Hebr 7,24 Men han har et prestedømme som ikke kan forandres, fordi han blir ved til evig tid.
Dette er herlig «erstatningsteologi». Jesus og Kristi rike på høyresiden har erstattet alle aspektene på venstresiden i jødedommen. Likevel hevder dispensasjonalister og mange «israels-venner» at de som lærer dette er vranglærere. Løftene gitt om Messias og hans rike ble oppfylt på Jesus og Menigheten. Det er faktisk derfor det er noe som heter Menigheten og NT. NT med Menigheten er oppfyllelsen av de messianske løftene gitt Israel og har erstattet GTs jødedom som kun var bilder av frelsen i Kristus.
Hvorfor er du blitt så forstokket at du kaller dette vranglære? Hva slags syn har du på Jesus? Hadde ikke Jesus erstattet det gamle Israel med sine ofringer og det levittiske prestedømme med sitt eget, hadde ingen av oss vært frelst. Likevel kaller du dette vranglære. Hvor forstokket kan du bli? Her er noen sentrale punkter som viser hva Jesus gjorde:
1. Jesus som prest har erstattet det levittiske prestedømmet, Heb.5-7
2. Den nye pakt har erstattet den gamle pakt. Heb.8-9
3. Jesu perfekte offer har erstattet de mange millioner offer i GT, Heb.10
DEN VERSTE FORM FOR ERSTATNINGSTEOLOGI
Men så til det mest komiske, og det er dette. De som kaller oss vranglærere og erstatningsteologer hevder selv at det prestedømmet Jesus har nå skal erstattes med det levittiske prestedømmet i tusenårsriket.
Disse brødre og kristne venner som kaller oss erstatningslærere og vranglærere har selv den verste erstatningsteologi, hvor det levittiske prestedømmet skal etableres på nytt i tusenårsriket. Dr. John Walvoord, som jeg nevnte i går, hevder at vi må ta profetiene i Esek.43-45 100% bokstavelig. Da betyr det at det levittiske prestedømmet skal gjenopprettes i tusenårsriket de ser for seg. Charles Hansen sier i sitt hefte i kapitlet om tusenårsriket: De levittiske prestenes ætt skal gjenoppbygges, Jer.33:18, Esek.44:15-16, s.47 i Lys fra profetordets lampe.
Hvorfor avviser jeg dette? Jo, NTs fulle lys sier at Jesu prestedømme etter Melkisedeks vis ikke kan forandres, Heb.7:24. Med andre ord har de som kaller meg og de som tenker som meg «erstatningsteologer», selv den verste form for erstatningsteologi.
Den sanne teologi er at Jesus har erstattet den gamle ordningen. Dette er det samme, men jeg ynder å kalle dette «Jesus-teologi», da Jesus er ALT i den nye pakt, Kol.3:9-11. De som kaller meg «erstatningsteolog», som jeg selvfølgelig er glad for fordi jeg mener Jesus er alt, de har selv den aller verste form for teologi. Det perfekte riket «I KRISTUS» skal erstattes med en blanding av jødedom og kristendom. NOE SOM ER HELT UKJENT I BIBELENS BØKER. SÅ JEG SPØR DEG KJÆRE LESER: Hvilken galskap er det du er med på og støtter?