KORSMODELLEN OG SPØRSMÅLET OM TO SPOR VIDERE (3)
· Driv ut trellkvinnen og hennes sønn, Gal.4:30
Herren ga Abraham to sett løfter. Det første settet var nasjonalt og gjaldt landet og ætten, 1.Mos.12:1,7. Det andre var globalt og gjaldt evangeliet om Jesus til alle folkeslag, 1.Mos.12:3, Gal.3:8. Disse to sett løfter slo ut i to pakter og to trosunivers kalt jødedommen og kristendommen. Bibelen er bygget opp rundt disse to pakter profetert i 2.Mos.19:4-6, Jer.31:31-34 og oppfylt i Heb.8:8-12.
Bibelen er ikke først og fremst verdenshistorie, men frelseshistorie. Derfor må du ha disse to størrelser for øye når du søker å forstå helheten. Abrahams hjem demonstrerer disse to verdener. Om du ser på korsmodellen vil du se bevegelsen fra den gamle til den nye pakt under Heb.8-9. Hvordan beviser Abrahams hjem at det kun er ett budskap og ett Israel etter Jesu komme? Om du leser Gal.4:21-31 vil du se det klart.
De to kvinnene, Hagar og Sarah illustrerer to pakter, Gal.4:24
De to sønnene Ismael og Isak viser oss to typer jøder, det loviske vantro Israel som forfulgte det troende Rest-Israel med apostlene i spissen
To slags sfærer i hjertene-trelldom og frihet
To Jerusalem, det jordiske og det himmelske. Gal.4:25-26
Det ender med «driv ut trellkvinnen og hennes sønn» som illustrerer at det jordiske Jerusalem, den gamle pakts folk skulle drives ut. Dette skjedde da Jerusalem ble brent i år 70. Derfor er det villfarelse å fokusere på det jordiske Israel og det jordiske Jerusalem. Noen hevder at de er kalt til å forkynne «Israel». Det finnes ikke noe slikt i Bibelen. Det er kun ett budskap, det er evangeliet om Jesus. Og det bør forkynnes FOR Israel og alle andre folk. Ved at kristne tror at det moderne Israel i dag står i en særstilling oppstår merkverdigheter om «å trøste» Israel uten å dele Jesus med dem.