KORSMODELLEN OG «ERSTATNINGSTEOLOGI» (1)
(Korsmodell 4)
Noen på siden her hevder at korsmodellen fremmer «erstatningsteologi». Jeg har merket meg når en del meningsmotstandere ikke har saklige argumenter griper man til «erstatningsteologi». Når jeg spør hva de mener med begrepet, virker det ofte som om de ikke har veldig klare oppfatninger hva man legger i begrepet.
Hvilket svar har jeg på anklagen? Jo, det spørs hvordan man definerer begrepet. Korsmodellen viser oss to vidt forskjellige verdener, den gamle verden under Moses og den nye under Jesus Kristus.
DEN NYE JØDISKE VERDEN UNDER JESUS HAR ERSTATTET DEN GAMLE UNDER MOSES
· Hebr 10,9 Deretter sier han: Se, jeg kommer for å gjøre din vilje. Han tar bort det første, for å la det andre stå fast.
Det er en sann «erstatningsteologi». Ut fra Heb.10 tales det om hvordan dyreofringene ikke kunne føre noen til fullkommenhet, v.1-3. Og hvordan Jesu ene perfekte offer har erstattet alle dyreofringer, v.14.
Jeg begriper ikke hva som er galt med dette. Det er jo nettopp dette som gjør at vi er frelst. Om du ser på den tredje øverste linjen har Kristi rike erstattet det gamle fariseiske riket. Israels kall var å være en kanal som skulle bringe Guds rike inn i verden. Men de drepte Herrens sendebud og da vingårdmannen sendte sønnen drepte de han også, Matt.21:33-39. Hva skulle han gjøre med disse?
· Matt 21,40 Når nå vingårdens herre kommer, hva skal han da gjøre med disse vingårdsmenn?
HAN SKAL ØDELEGGE DEM
For det første: Han skal ødelegge dem når han kommer.
· Matt 21,41 De sier til ham: Han skal brått ødelegge disse onde menn, og vingården skal han leie ut til andre vingårdsmenn, som gir ham frukten i rett tid.
Dette verset viser at Herren skulle dømme det fariseiske Israel som forkastet profetene og drepte Jesus. Da yppersteprestene og fariseerne hørte hans lignelser, skjønte de at det var dem han talte om. (Matt.21:45). Dette falne Israel skulle dømmes og det går klart frem at dette er Israel i det første århundret.
VINGÅRDEN SKAL GIS TIL ANDRE SOM BÆRER FRUKTENE
· Matt 21,43 Derfor sier jeg dere: Guds rike skal bli tatt fra dere, og bli gitt til et folk som bærer dets frukter.
Jesus sier videre at Guds rike skal tas fra dem og gis til et folk som bærer fruktene. Hvem kan det være?
· Matt 21,42 Da sa Jesus til dem: Har dere aldri lest i Skriftene: Steinen som bygningsmennene forkastet, den er blitt hjørnestein. Av Herren er dette gjort, og underfullt er det i våre øyne.
Jesus kaller seg selv den forkastede steinen som er blitt hovedhjørnestein. Dette anvender Paulus og Peter på Menigheten i NT, Rom.9:33, 1.Pet.2:4-5. Det vi ser er følgende. Guds rike ble ikke tatt fra Israel og gitt til hedningene. Det ble tatt fra det vantro Israel og gitt til Jesus og det troende Israel med disiplene i spissen. Dette bekreftes med klare utsagn av Jesus.
· Luk 12,32 Frykt ikke, du lille hjord! For det har behaget deres Far å gi dere riket.
· Luk 22,29 Jeg overgir riket til dere, slik som min Far overgav det til meg,
Som vi ser ble Guds rike tatt fra det vantro fariseiske Israel og gitt til det troende Israel. Det må vel bety at det troende Israel har erstattet det vantro Israel som Guds kanal for å bringe ut riket. Merk også at riket ikke ble tatt fra Israel og gitt til hedninger. Det ble gitt til det troende Israel, deretter ble vi hedninger invitert inn i fellesskapet. Hva er problemet for mange med dette? Jo, dette nye Israel er jo Guds Menighet. Derfor har Menigheten erstattet det nasjonale vantro Israel som kanal for Guds rike. Dette bekreftes av Jesu ord til Peter.
· Matt 16,18-19 Jeg sier deg at du er Peter*, og på denne klippe vil jeg bygge min menighet, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den. 19 Jeg vil gi deg nøklene til himlenes rike, og det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen.
Menigheten ble gitt mandat til å utbre Guds rike. Det sies ikke at Guds rike ble «utsatt» da Jesus ble forkastet og korsfestet. Veien til tronen i himmelen gikk over korset. Nok om dette for i dag. Men ut fra Matt.21:33-46 og avsnittene om Guds rike i Lukas er det opplagt at det troende Rest-Israel erstattet det vantro Israel.